Tiyatro Silüet’in Sünnetsiz isimli oyununu seyretmeye karar
vermem Cahide Acar’ı tanıyor, yazılarını okuyor olmamdandır. Salih Acar’ı
Cahide Acar’ın yazıları ile tanıdım. Tiyatro Silüet’in kurucularından Salih
Acar, Cahide Acar’ın kardeşidir. Tiyatro Karnaval'ın Gönül Ülkü GAzanfer Özcan Sahnesi'nde buluşana kadar
birbirimizi sanal olarak tanıyorduk. Sünnetsiz nedeniyle bir araya geldik.
Oyundan önce ve sonra çay içerken konuştuk. O zaman Salih Acar’ın çalıştığı
şirketin ürünlerini pazarlamak amacıyla
gittiği şehirlerde çocuk
tiyatrosu yaptığını öğrendim. Daha önceden de facebook’daki paylaşımları ile
Türkiye’yi dolaştığını ve tiyatro yaptığını biliyordum. İşini tiyatro ile
birleştirmesine hayran kaldım. Sohbet ederken sol kolunda gördüğüm ağlayan ve
gülen mask dövmesi Salih Acar’ın tiyatroyu bedenine işletecek kadar çok sevgisini ve kararlılığını gösterdi bana. Muhsin
Ertuğrul ‘Tiyatro alanı bir ihtisas, bir
aşk , bir ihtiras işidir’ demiş. Tiyatro Silüet’in oyuncuları ile yaptığım
sohbette bu ‘aşk ve ihtirası’ gördüm. Amatör tiyatrocuların diye gittiğim oyun, başta Salih Acar olmak üzere sohbet
ettiğim gençlerin kendilerini tiyatroya adanmışlığını ve de memleket
sevgilerini görünce başka bir anlama geldi. Bu yazıyı o duygularla yazıyorum. ‘İhtisas’a da
değineceğim tabii ki..
22 Ekim 2014 Çarşamba
19 Ekim 2014 Pazar
Tiyatro-Dor’un III.Richard’ı (Shakespeare) Farklı
Tarih
1483-1485 yılları arasında kral olan III.Richard İngiltere’nin ‘Plantagenet’
Krallarının sonuncusudur. Naipliğini yaptığı
V.Edward’ın yerine geçmiş,
yerini (istemeye istemeye) Tudorların kurucusu VII.Henry’e bırakmış. VII.Henry (Tudor), III. Richard'ı 22 Ağustos
1485'te Bosworth Field Çarpışması'nda yenerek öldürmüş. Bosworth Field Çarpışması, Güller Savaşı’nın sonu. Güller
Savaşı, İngiliz tarihinde 1455-1485
yılları arasında gerçekleşen iç savaştır. Savaşa bu adın verilmesinin nedeni,
savaşa neden olan York Hanedanının
armasının beyaz gül, Lancaster Hanedanının
armasının üzerinde ise kırmızı gül olmasıdır.(Wikipedi)
16 Ekim 2014 Perşembe
Bitiyatro'dan Kırmızı Siyah ve Cahil (Edward Bond)
Yazılarımı
okuyanlar, beni tanıyanlar oyun seyretmeden önce yaptığım hazırlıkları bilir.
Bazıları için seyretmenin tadını kaçıran bu hazırlıklar benim için keyifli bir
yolculuktur. Oyunu seyrederken önceden bildiğim ve altını çizdiğim hususların
sahneye nasıl yansıtıldığını keşfetmekten hoşlanıyorum. Bu öncelikle eleştiri
yazmak için olmazsa olmaz bir koşul. Metnin sınırlarını bilmeniz rejinin
başarısını ya da başarısızlığını daha çok ortaya koymanıza yardım eder. (Ben ne
diyorum? Jüri üyeleri ödül verdikleri oyunları okumuyor!) Öte yandan oyunu
seyredecek olanlar ya da seyrettikten sonra anlamını çözmek isteyenleri, merak
edenleri düşünürüm. Ön hazırlık yapmadan(çoğu seyirci öyledir) seyreden biri
oyunu nasıl görür? Eğer benim yazımı okumak kafalarındaki soruları aydınlatırsa
ne mutlu bana.
27 Eylül 2014 Cumartesi
Kumbaracı50 - Theater a.d.Ruhr Ortaklığından ‘Gecekondu’: Economania
Lafı döndürüp dolaştırmadan yazının hemen başında
söyliyeyim: Bazı oyunlar için harcanan zamana, emeğe, paraya acıyorum.
Economania işte öyle bir oyun. Ha bir de benim yâni seyircinin harcadığı zaman
var. Seksen dakikalık oyun bana 270 dakikaya mal oldu. 15:30’daki oyun için
evden (Şişli) 13:30’da çıktım eve 18:00’de döndüm. Bilete 25- 45 lira ödeyen
seyircilerin durumu daha da acı. Para ve zaman kaybetmişsin, üstüne üstlük keçi
boynuzu yemişsin. Hoşnutsuz bir durum. Onlar ‘deniyor’ sen para ödüyorsun.
Hayatında ilk defa tiyatroya giden biri bu oyunu görse tiyatroya küser.
15 Eylül 2014 Pazartesi
Yedikule Bostanı'nda Tiyatro : Vişne Bahçesi ya da Sanat Bunun Neresinde?
Yedikule Bostanı’nda Vişne Bahçesi’nin sahnelendiğini kaç
kişi duydu acaba? Merak edip kaç kişi seyretti?
Sanat ile nispeten yakın olan Cumhuriyet Gazetesi’nde
konunun haber olması beni şaşırtmadı da sanatı Ertuğrul Özkök’ün gündemine
bağlayan ‘amiral gemisi’(?) Hürriyet’in konuyu tam sayfa haber yapması bana
ilginç geldi. Özkök de bahsetmemişti, hayret!
9 Eylül 2014 Salı
Başka ‘Türlü’ Bir Troyalı Kadınlar (Thüringen, Medrese, Samos)
“ Almanya Kültür
Bakanlığı tarafından desteklenen, Almanya, Türkiye ve Yunanistan ortak yapımı
‘Troyalı Kadınlar’ projesi, Euripides’in yabancılık, ön yargı, savaşın
sebepleri ve sonuçları gibi konuları kadın perspektifinden ele aldığı
tragedyası ‘Troyalı Kadınlar’ı yeniden yorumlayarak sahneye aktaran
uluslararası bir proje. Ortak köklerimizi ortaya çıkarmayı, bu çıkarımı
yaratıcı bir süreçte değerlendirirken büyük antik tiyatro yazarlarından biriyle
günümüz tiyatro deneyimi arasında bağ kurmayı amaçlayan çok kültürlü bu proje
için “Troyalı Kadınlar” Antik Yunanca orjinalinden tekrar çevrildi ve oyun Almanca,
Türkçe, Yunanca oynanacak şekilde uyarlandı. Almanya’da Altenburg ve Gera
kentlerinde kapalı gişe oynayan oyun, Samos Genç Sanatçılar Festivali’ndeki
gösterimlerinden önce ENKA Kültür Sanat’ın mekan sponsorluğunda 11 Ağustos
akşamı ENKA sahnesinde ve 13 Ağustos akşamı Tiyatro Medresesi’nde
tiyatroseverlerle buluşacak.”
Proje ortakları, Theater&Philharmonie Thüringen
(Almanya), Tiyatro Medresesi (Türkiye), Samos Genç Sanatçılar Festivali
(Yunanistan)
1 Temmuz 2014 Salı
Ankara Sanat Tiyatrosu( AST) İstanbul’da..(2014- Haziran)
Şişli Belediyesi tarafından davet edilen AST, Şişli Kent Kültür Merkezi’nde üç oyun
sergiledi. Halktan Biri(Sam Bobrick-Arif
Akkaya),Selamün Kavlen Karakolu(Aziz Nesin-Yücel Erten) ve Beş
Para Etmez Varyete(Brecht- Ümit Aydoğdu) isimli oyunları seyrettim. AST,
İstanbul’a geldi beni de yıllar öncesine götürdü. Bu yazı AST’ın olduğu kadar
benim de 50 yılımı aydınlatacak. Kitaplığımdan AST dergilerini çıkardım, o
dergileri karıştırırken zihnimin karanlığında saklanan AST anıları aydınlandı.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)