tag:blogger.com,1999:blog-31217696818345618672024-03-17T10:14:53.754+03:00Düşünceler"Ben düşündükçe var dünya, ben yok o yok"
(Hayyam - S.Eyüboğlu)Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.comBlogger516125tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-26560123804559997652023-10-25T12:26:00.001+03:002023-10-25T12:26:08.459+03:00HÖST! Siz bundan anlarsınız..Bu sabah gene bir oyun eleştirisi yazmak için bilgisayarımın başına geçtim. Belki ben eleştiriyi yazmayı bitirip yayımladığım zaman oyun kalkmış olacak. Çok kez öyle durumlarla karşılaştım. Yâni oyunun kaldırılmasından ben sorumlu değilim. Aslına bakarsanız eleştiriyi öncelikle oyunun ekibi merak eder. Seyircilerin içinde okuyan da çok azdır. Seyirci eleştiri okuyarak oyun seçmez. Ödül jürileri Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-63088882155153599492023-10-23T13:18:00.001+03:002023-10-23T13:28:31.646+03:00İzmir BB Şehir Tiyatrosu'nda Hayalkırıklığı Bir Oyun: Deli Dumrul Yaklaşık 10 yıldır yılın büyük bir kısmını İzmir’in beldesi Çandarlı’da geçiriyoruz. Bu yıl yazı
kapatırken İstanbul’a dönmeden önce tiyatro sezonunu Çandarlı’ya bir saat
mesafedeki İzmir merkezde açmak istedik. Zamansal programı seyredeceğimiz
oyunlara göre yaptık. Listenin en başına da İzmir BB Şehir Tiyatrosu’nun Deli
Dumrul’unu yazdık. Temel nedenler şunlar idi: Dede Korkut Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-52403182352121260132023-10-03T14:43:00.001+03:002023-10-03T14:43:44.591+03:00Ödenekli Tiyatrolar Ne Yapmalı? Nilüfer Kent Tiyatrosu Örneği Ödenekli tiyatro ne yapmalı? Nilüfer Belediyesi Kent
Tiyatrosu örneğinden yola çıkarak bu konu ile ilgili düşüncelerimi paylaşmak
için bu yazıyı yazdım.
Nilüfer Belediyesi tiyatro sever bir belediye. 2014’den
bu yana Kent Tiyatrosu var. Mitos Boyut ile ortak oyun yazma yarışması
düzenliyor. Sözleşmeli bir kadrosu var. Yıllık bütçesi de 5 milyon TL
civarında. Şimdiki Başkan Turgay Erdem Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-73415603842052094382023-09-26T14:59:00.000+03:002023-09-26T14:59:25.085+03:00Afife Jürisi’ne ve Yapı Kredi Bankası’na Açık Mektup Yapı Kredi Bankası’nın desteği ile 25.Yılını idrak eden
Afife Tiyatro Ödülleri adayları açıklandı. Ülkemizde verilen hiçbir tiyatro ödülünün tiyatro sanatına ve Türk
Tiyatrosu’na beş kuruşluk faydası olduğuna inanmıyorum. Ödüller hakkında
yazdığım yazılar ayrı bir kitap olur. Artık yazılacak bir şey kalmamıştır
derken bu senenin Afife adayları bu yazıyı yazmama neden oldu. Yazılarımı
Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-1342873256840593882023-03-06T15:12:00.008+03:002023-03-06T15:56:26.220+03:00Keşke Ağıtlar Bitse: Gül'e Ağıt(İBBŞT-Deniz Altun - Özgür Kaymak) Gül’e Ağıt gerçek bir olayı tiyatrolaştıran bir
oyun. Güldünya Tören(1982-2004)
akrabasının tecavüzüne uğradıktan sonra hamile kalan ve aile kararıyla
öldürülen Bitlisli genç bir kadın. Olaydan sonra köyünden uzaklaştırıldı. Bir
tanıdık yanında çocuğunu doğurdu. Kardeşi tarafından öldürüldü. Ülkemizde sonu
gelmeyen töre cinayetlerinin sembollerinden biri oldu. Aileler arasında kan
Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-9072690101736812302023-02-21T12:29:00.007+03:002023-02-21T17:37:34.800+03:00Hayat Der Gülümserim(İBBŞT- Özen Yula) Hayat Der Gülümserim İBB Şehir Tiyatrosu’nda Mehmet
Ergen dönemi oyunlarından. Minimal Sezon’un bir oyunu. 20 Ekim 2021’de oynanmış
ilk kez. Bana seyretmek 2023’de kısmet
oldu.
Özen Yula Gayri Resmi Hürrem(İBBŞT-2005) oyunundan
bu yana takip ettiğim bir yazar. Hikaye yazan oyun yazarları kategorisinde yer
alan Çehov, Haldun Taner gibi değer verdiğim bir yazar. Hikaye yazan oyunMelih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-59315047522574062522023-02-08T14:07:00.003+03:002023-02-08T14:15:56.741+03:00Bizden Biri Moliere ve İBBŞT Tartuffe 2022 Moliere’i(1622-1673) bilmeyen var mıdır? Neredeyse
bizden denecek kadar içimize girmiş bir
yazar. Moliere’in Osmanlı coğrafyasına taşınması azınlıklar sayesinde olur.
1813’de Antimosyan tarafından Zoraki Doktor ismi ve Ermeni alfabesiyle Türkçe
çevirisi yapılan eser ile aynı oyunun Kapsar Tüysüzyan tarafından Zoraki Hekim ismiyle
ve Ermeni alfabesi ile Türkçe tercümesi yapılan ve 1849Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-37228639713262733172023-02-02T11:58:00.001+03:002023-02-02T11:58:27.813+03:00Kırmızı ve Mavi Ekipli Oyun: Zehir (Lot Vekemans - İBBŞT) Mehmet Ergen salgın dönemi için Minimal Sezon
repertuvarı hazırlamıştı. Zehir İBB Şehir Tiyatrosu’nda Mehmet Ergen dönemi
oyunlarından biri. Oyuna geçmeden önce bir hususu tarihe kaydetmek isterim: Mehmet Ergen aynı dönemde Şaban Ol’un çevirdiği
iki oyundan(Zehir ve Tuzak) birini(Zehir) Şehir Tiyatrosu diğerini(Tuzak) kendi
tiyatrosu(Talimhane) için seçmiş. İki oyunu da Şaban Ol Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-7617264163304310742023-01-30T13:41:00.000+03:002023-01-30T13:41:08.518+03:00Bir Ali Poyrazoğlu Gösterisi: DESİDERATA İnsan Sesine Konan Kuş Ali
Poyrazoğlu kendi tiyatrosunu 1972 yılında kurar. 2022 tiyatrosunun ellinci
yılıdır. Ülkemizde uzun soluklu tiyatro sayısı iki elin parmaklarından az. Ali
Poyrazoğlu Tiyatrosu o ‘az’lardan biri. Geçen
elli yıl içinde Türk Tiyatrosu’na yol gösteren nice oyunun altında onun imzası
var. Ama kısa bir özet yaparsak: 350 dizi bölümü, 100 ‘talkshow’, 65 filmde baş
rol, 35 kitap, onlarca&Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-9183875148399710182023-01-23T16:17:00.002+03:002023-01-24T19:10:48.879+03:00Oyun Hamuru Muamelesi Yapılmış Bir Oyun: Kutlama(İBBŞT) Tiyatro
Mottom:
Sahnedeki
oyun hayatı fark etmemizi sağlıyor hayatı
daha iyi okumamıza yardım ediyor hayata ilişkin pratik yaptırıyor mu? Tiyatro niye var?
İngiliz tiyatrosunun ve ‘absürd’ tiyatronun en
önemli temsilcilerinden biri sayılan
2005 Nobel Edebiyat Ödülü’nün sahibi Harold Pinter soyadına atıfla
‘Pinteresque’(pinterimsi) şeklinde tanımlanan bir üslubun yaratıcısıdır.
Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-41800178909501650762023-01-16T14:21:00.000+03:002023-01-16T14:21:17.747+03:00Kırmızı Donlu Hamlet 2022 (İBBŞT) Tiyatro Mottom:
Sahnedeki oyun hayatı
fark etmemizi sağlıyor
hayatı daha iyi okumamıza yardım ediyor hayata ilişkin pratik yaptırıyor mu? Tiyatro niye
var?
Bu yazı üç saat süren oyunu seyretmek isteyen ya da
seyreden meraklı seyircilere yol göstermek için yazıldı.
Oyunun
Tarihsel Geçmişi
12. yüzyılın başlarında ölen Danimarkalı tarihçi
Grammaticus Danimarka Tarihi isimli kitabında halk Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-44639877817186186572023-01-08T22:43:00.003+03:002023-01-08T23:06:12.016+03:00İBB Şehir Tiyatrosu'nda Suat Derviş ve Fosforlu Cevriye 2022 Yazıma bu oyunu repertuvara alan İBBŞT’nu kutlayarak
başlamak isterim. Bunun birkaç nedeni var: Suat Derviş’i gündeme getirmesi,
Gülriz Sururi’yi anma vesilesi yaratması, bir ödenekli tiyatronun sorumluluk ve
görevini idrak ederek konusunu kendi
toplumundan alan ve toplumsal çıkarımları olan bir oyun seçmesi, Türk Tiyatrosu’nda tamamen ‘bizden’ olan bir müzikli
oyun oynayarak Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-26147284625743096422022-12-19T15:15:00.001+03:002022-12-19T15:15:57.940+03:00Yakalanmış Fırsat Kaçmış: Kuğunun Şarkısı(İBBŞT) Çehov’un(1860-1904) onu tanınmış yapan büyük oyunu
Martı’yı (ve diğer büyük oyunlarını) 1896 yılından itibaren yazdığını
biliyoruz. Her ne kadar oyun yazma süreci Platanov(1880-81) ile başlamış ve Martı’ya kadar Ivanov(1887) Orman Cini (1889) gibi iki uzun oyun yazmışsa
da beş saat süren ve bitmiş olduğuna ikna olmadığı Platanov tecrübesinden sonra
(bir de özel Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-59084698576584644392022-12-14T09:57:00.004+03:002022-12-14T10:05:40.531+03:00Online İzlediğim Oyunlardan : Bütün Çılgınlar Sever Beni (Moda Sahnesi) Moda Sahnesi’nin oyunu Bütün Çılgınlar Sever Beni 2013 yılında başlamış. Üç kişilik bir oyun. Mert Fırat dışındaki iki oyuncu değişmiş. Oyun Mert Fırat ve iki yeni oyuncu ile devam ediyor. Salgından önce Moda Sahnesi’nde sayılı sayıda aylık programa alındığını görmüştüm. Şu anda Joseph K ve Batının Sonu ile birlikte Mert Fırat’ın sahne ile irtibatını sağlayan bir oyun. BenMelih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-26496820263822735742022-12-13T15:34:00.002+03:002022-12-13T16:04:07.572+03:00Bir Oyunculuk Resitali : Bir Ruhun Hikayesi(İDT) Zeynep Erkekli Film yönetmeni Ingmar Bergman’nın yazdığı ve 1990
yılında radyo tiyatrosu olarak kendisi tarafından yönetilen A Spritual Matter (Une histoire d'âme) yazarın ölümünden sonra 2008
yılında Brüksel’de Theâtre Ocean Nord (yönetmen Myriam
Saduis) 2011 yılında Lyon’da Théâtre du Rond-Point (yönetmen Bénédicte
Acolas) sahnelenmiş. Bénédicte Acolas 2015’de Sophie Marceau’nun
oynadığı tek Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-2762522398432150102022-09-22T10:53:00.005+03:002022-09-22T11:12:29.817+03:00İstanbul BB Şehir Tiyatroları 2022-23 Sezonunu Açtı İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları 20 Eylül
2022 tarihinde 2022-23 sezonu
repertuvarını açıkladı. Dolaylı bir davet aldığım İstanbul’da olsam katılmayı
düşüneceğim açılışı instagram canlı yayınından izledim. Dolaylı davet olmasının
nedenini tahmin edebiliyorum. Genel Sanat Yönetmenleri benimle birlikte
görünmek istemiyor. Zira ‘mâlûm kişiler’in hâlâ ‘ağır top’ oldukları Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-12319751645165745062022-09-03T14:10:00.004+03:002022-09-04T00:32:39.651+03:00Yetmiş Birinci 4 Eylül İlki doğduğum gün. 2022 yılında onu çıkarınca kalanların sayısı ise yaşım: 70
Sabah doğmuşum. 6:30 gibi. Burcum Başak yükselenim de Başak. Ölüm yılına
bakarak annemle beraber 63 yıl aynı dünyada kalmışız. Ancak evlenip annemin
evinden çıkana kadar 26 yıl birlikte yaşamışız. Babamla 20 yıllık bir
beraberliğim var. Kızımla 38 yıldır beraberiz. Yaşadıklarımızın yoğunluğuna ve
rakamlara Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-73126906721093125582022-08-10T12:50:00.001+03:002022-08-10T13:57:11.127+03:00Yatak Örtüsünün Hikâyesi Fügen ile 1974’de tanıştık. 1976’da sözlendik. 1977’de
nişanlandık. 1978’de evlendik. İlk iki yıl aileler işin içinde yoktu.
Bizimkiler Fügen’i tanıdılar ama ben onun ailesi ile pek temas kuramadım. 2015 yazında Fügen Amerika’ya gitti. O yaz ben Fügen burada yokken annesi Aynur
Hanım’ın doğum gününü kutlamak için onu
ziyaret ettim. Amacım kendimi tanıtmak idi ama Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-40597151234643204892022-06-28T12:13:00.001+03:002022-06-28T12:13:31.857+03:00İncir Ağacını Kestiler Komşumun bahçesindeki incir ağacı kesilirken aklımda
hep 'o' incir ağacı vardı. Necip Fazıl'ın Bir Adam Yaratmak oyunundaki incir
ağacı. Oyunda incir ağacı bir karakterdir. Oyunun baş rolü Hüsrev'in babası bahçedeki
incir ağacına asarak intihar etmiştir. Hüsrev geçmişteki bu olayın tesiri
altında kalmıştır. Kendisini şöhrete ulaştıran
'Ölüm Korkusu' oyunu bu tesirin bir Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-79114229451847295742022-05-10T10:44:00.001+03:002022-05-10T10:44:21.036+03:00Hilmi Bulunmaz Hilmi Bulunmaz’ın 18 Mart 2020 tarihinde yaşadığı talihsiz bir
kazayla başlayan yaşama mücadelesi bugün 10 Mayıs 2022’de sona erdi.
Başlangıçta var olan umut zaman içinde eridi. Hilmi Bulunmaz’ın geri dönüşü
olmayan yolculuğu başladı.
Onunla tanışıklığımız kağıt üzerinde başladı. Yazılarımı titiz
bir editör gibi okudu. Yaptığım imla yanlışlarını düzeltti. Çok etkin
kullandığı web sitesindeMelih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-82816446398250793542022-04-14T13:57:00.001+03:002022-07-03T13:14:48.410+03:00Ali Poyrazoğlu ile Şıngır Şıngır Beyoğlu Ali Poyrazoğlu
Tiyatrosu bu yıl(2022) 50.yılını kutluyor. Başlangıç 1972. Ama Ali Poyrazoğlu’nun tiyatroculuğu daha
eski. Tiyatroya evde aile çevresine yaptığı gösterilerle çocuk yaşta başladı.
İsviçre’ye aile işini devam ettirmek amacıyla eczacılık tahsili için gitti ama
gönlünde tiyatro vardı. Eczacılık tahsilini yarıda bıraktı. İstanbul Konservatuvarı’ndan mezun oldu. Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-78930729951073665242022-03-01T12:14:00.005+03:002022-03-02T14:44:41.901+03:00Seyirciye Hoş Görünmek İçin Yapılmış Bir Oyun: Acting(Tatbikat Sahnesi) Elvin ve Erdal Beşikçioğlu’nu beğenirim. Beğenimin temelinde
okuduğum ve dinlediğim röportajları ve
de tiyatro ile ilişkileri var. Tatbikat Sahnesi’nin web sitesinde yapılan
açıklama beni onlara daha da yaklaştırır:
“Devlet Konservatuvarı
Tatbikat Sahnesi veya kısa adıyla Tatbikat Sahnesi, Türkiye’de
çağdaş tiyatro anlayışının yerleşmesinde önemli etkisi olanMelih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-22939599086975268632022-02-22T11:51:00.003+03:002022-02-22T12:15:50.881+03:00Kendi Yıldızının Peşinde: Samanyolu’nu Bilir Misiniz?(Davran Tiyatrosu)Salgın hayatımızı
değiştirdi tiyatro seyir alışkanlıklarımızı da. Maske ile oyun seyretmek kolay bir iş değil. Bu nedenle benim gibi seçici olanlar için zorluğu göze alıp oyun
seyretmek daha da ince eleyip sık dokunan bir iş oldu. “Samanyolu’nu Bilir
Misiniz?” tüm zorluğa rağmen -oyun daha düşünce aşamasında iken- az oyundan
oluşan seyretme listeme girmişti zaten.
Seyirci için zor olan Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-53274694423635301332022-01-11T15:48:00.004+03:002022-01-11T15:51:01.042+03:00Ozan Ağaç'tan Cesur Bir Komedi: Hediye(Tek Perde Oyuncuları) Ozan Ağaç’ı Mayıs 2011’de Kısa Oyunlar Festivali’nde
seyrettiğim oyunlarlatanıdım. O günü anlatan yazımın içinde onun hakkında
şunları yazmışım:
Gecenin
dikkati çeken isimlerinden biri Kerem ile Şirin (Ceren Menekşedağ-Serhat
Yıldız),Ferhat ile Aslı (Melda Narin- Ozan Ağaç), Leyla ile Mecnun (Evrim
Akbayırlı ,Yiğit Pakmen, Suad Abdullah) Aşk3lemi’ni yazan Ozan Ağaç idi. “Genç”
soluklu bir Melih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3121769681834561867.post-62383404980242617222021-10-02T12:41:00.002+03:002021-10-02T12:50:31.703+03:00Sosyal Medyada Yazışmak Gayya Kuyusuna Düşmektir Sosyal medya herkesin fikirlerini ortaya attığı bir yer. Geçen
gün bir tiyatro oyuncusu ile aramızda geçen konuşmayı paylaşacağım. Aralara düşüncelerimi
yazacağım.
Şöyle bir paylaşım yapmıştım:
Melih Anik : Seyretmek istemeyeceğiniz
oyun nedir diye sormuştum bir kaç gün önce. Tabii ki tiyatro camiası cevap
veremez. Yârin zülfünden korkarlar. Benim listemde Azizname(Y.erten) ve TarlaMelih Anıkhttp://www.blogger.com/profile/07711084710918891270noreply@blogger.com0