Cinsellikle ilgili
meseleleri çözememiş bir toplumda
yaşıyoruz. Cinsellik ve seks 'mahrem'in alanına giriyor. 'Ayıp yorgan altında'
yâni. Ama seks, toplumun ikiyüzlülüğünün de aynası. Freud 'Cinsellik insan
hayatında çok önemli bir rol oynar' demiş. Yıllar önce okuduğum 'Sevgi ve
Şiddetin Kaynağı' isimli eserinde Erich Fromm diyor ki: 'İnsan
eğilimlerinin en tehlikeli ve en kötüsü üç insan eğilimini belirtir: ölüm
sevgisi, hastalıklı narsizm ve birlikte yaşama-aile içi zina saplantısı. Bu üç
eğilim birleşince toplumsal ve bireysel çürüme başlar. Çürümeyi önlemenin yolu
yaşam sevgisi, insan sevgisi ve bağımsızlıktır.' Çözümü Freud önermiş:
'Konuşma yoluyla tedavi'. Bilinç altı çöplüğünü boşaltmazsak bilinç baskıdan
kurtulamıyor.
31 Aralık 2018 Pazartesi
17 Aralık 2018 Pazartesi
Tiyatrom'dan Godot'yu Beklerken'i Beklerken(Dave Hanson)
Godot'yu
Beklerken'i Beklerken(Dave Hanson) iyi bir oyun. Zeki, esprili bir bakış açısı
var. Godot'yu Beklerken oyununu sahneleyen bir toplulukta iki yedek aktör
kuliste kendilerinin sahneye çıkacakları günü(ânı) bekliyorlar. İsimlerinden anladığımıza göre biri
Estragon'un(Ester) diğeri Vladimir'in(Val) yedeği. Estragon ve Vladimir sahnede Godot'yu
beklerken onlar da kuliste o rolleri oynayan aktörlerin başına bir şeyler
gelsin de kendileri sahneye çıksın diye bekliyorlar. Kendisi de bir zamanlar 'yedek aktör' olmuş
Hanson kendisiyle dalga geçerken Beckett'in
soyut Godot beklentisini hayatın içine sokuyor ve sıradan insanlardan örnek verirken '(Godot'yu) bekleme' eylemini somutlaştırıyor; seyirciye/okuyana kendi hayatına o gözlerle
bakmasını öneriyor. Önerdiği bakış açısı
şefkatli, sıcak, eğlendirici. Godot'yu Beklerken'i Beklerken komik ögeler
içeren ama temelinde insanlık dramı olan bir oyun.
13 Aralık 2018 Perşembe
“Maskeliler” - Kurnaz Yazar… ”Bukalemun” Metin…
Bugünlerde(Aralık 2018) Maskeliler gene çıktı ortaya. Gene bir alkış bir beğeni. Bence oyunu seyredenler oyunu anlamıyor. Oyunu ilk seyrettiğim zaman yazdığım yazıdan oyun metni ile ilgili bölümü yeniden paylaşıyorum:
Ödüllü Oyun(?)
Bileti aldığımda oyunun ödüllendirildiğini bilmiyordum. Ama salona giderken, oyunun, üzerindeki tartışmalarla gölgelenen Muhsin Ertuğrul Tiyatro Ödülleri’nde “En Başarılı Oyun” seçilmiş olduğunu; oyun hakkında çıkan övgü dolu eleştirilerde de sezonun en iyileri arasında sayıldığını öğrenmiştim.
11 Aralık 2018 Salı
Moda Sahnesi'nde Mouawad'ın Kıyı'sına Çıkmak
Yazar, yönetmen oyuncu Wajdi Mouawad(1968)iç savaş
nedeniyle ailesi ile Lübnan'dan önce Fransa'ya(1978), orada beş yıl yaşadıktan
sonra Kanada'ya göç etmiş. Şimdi(2018)
Fransa'da Théâtre National de la Colline'in
yöneticisi.
Kıyı(Littoral)(1997) Vaatlerin Kanı(The Blood of The
Promises) dörtlemesinin ilk oyunu.
(Diğerleri 'Fires', 'Forests' ve 'Skies')
23 Kasım 2018 Cuma
İstanbul DT'da Shakespeare : Hırçın Kız
Hırçın Kız'ın(Çeviri: Nurettin Sevin) Shakespeare'in ilk
komedilerinden olduğu kuşkusuzdur.(Urgan) Honan'a göre oyunun Haziran 1592'den
önce sahnelenmiş olması muhtemel.
Diğer komedilerin sadece dış koşulların güldürücü oluşundan
kaynaklanıyor olmasına karşı Hırçın Kız'da hem durum ve olaylar hem de oyunun
baş kişileri güldürücüdür. Katherina ve Petruchio 'yaşayan' insanlardır. Bu
nedenlerle Hırçın Kız, incelikli bir
komedya sayılmalıdır.(Urgan)
Gerçekten de seyretmeden önce oyunu(Bülent Bozkurt
çevirisi) yeniden okuduğumda diyalogların
çok zekice yazılmış olduğunu gördüm. Petruchio ile Kate'in konuşmaları
teklifsiz, sıcak, sık sık müstehcen, tokat gibi sert, halk masallarından ve
efsanelerinden alıntılarla zengin. Olaylar, durumlar, kişiler ve aralarındaki
ilişkiler bana orta oyununu hatırlattı.
20 Kasım 2018 Salı
Gestus'tan Etik Nedir (Gökhan Erarslan)
Gökhan Erarslan (1982) Türk Tiyatrosu'nun 'kaygılı'
yazarlarından biri. Ülkede yaşananlara anlamak için bakan, yaşadıklarından, gördüklerinden
kaygılanan, kaygısını anlatmak için tiyatronun dilini kullanmayı seçmiş bir
yazar Erarslan. Bugüne kadar yazdıklarını okumuş ve ayrıca bazılarını da seyretmiş
biri olarak Etik Nedir(2017) kaygısını(kaygımızı) açık ve net olarak dile getiren bir oyun. Oyunu
özel kılan diğer hususlar dildeki akıcılık, konudan konuya geçişlerde
süreklilik ve başta sona sanki bir gökdelen inşaatı yapar gibi sağlam bir temel
üzerine kurulmuş binanın kat kat yükselişinde gösterilen dikkat ve özen. Bence oyun
Erarslan'ın yazarlık hayatında yeni bir aşama. Malûmunuz üst kat bir alttakine dayanmak
zorunda. Erarslan da tekst 'inşa etmiş'. Anlattıkları matematiksel bir denge
içinde ve içinde fazlalık yok. Ortaya atılan konular ve kişiler birbiri ile
ilintili. Oyun öncelikle metin olarak alkışı hakediyor.
15 Kasım 2018 Perşembe
İstanbul Devlet Tiyatrosu'nda İstasyon
Yazar
Oyun yazarı, senarist, şair, oyuncu ve yapımcı
Olexandr Viter(1972) modern Ukrayna tiyatrosunun önde gelen isimlerinden biri.
En bilinen oyunu İstasyon Rusça, Lehçe, Ermenice, Estonyaca, İngilizceye
tercüme edilmiş. Ukrayna, Rusya, Arnavutluk, Beyaz Rusya, Yunanistan ve
Estonya'da sahnelenmiş. Chicago'da okuma tiyatrosu olarak seyirci ile buluşmuş.
Oyun 'The Grand Duchy of Drama' adlı oluşumda 4 ülke tarafından uluslararası
proje olarak seçilmiş. Polonyada 'Night of Culture' isimli festivalde
sahnelenmiş.(Dergiden) 'Ukrayna tiyatrosu
kendi ülkesini yendiden keşfediyor; Gogol ve Bulgakov'un eserlerinde ortaya
çıkan ortak eğilimler genç yazarlarda da görülüyor.'(Kitaptaki Dr.Senem
Cevher'in önsözünden) Türkçeye
tiyatromuza pek çok oyun kazandırmış olan Senem Cevher tarafından tercüme edilmiş.
26 Ekim 2018 Cuma
Semaver Kumpanya'nın Akşam Yemeği
Yazar
Hollandalı
yazar, oyuncu Herman Koch tarafından yazılmış roman üç kez filme çekilmiş. Oyuncu
Kees Prins romanı tiyatro oyunu olarak yazmış. Can Çelebi oyunu Hollandacadan Türkçeye
çevirmiş. Roman aynı isimle Türkçeye çevrilmiş.
8 Ekim 2018 Pazartesi
2018 Yazı - Çandarlı'da Halk Tiyatrosu
Bu sene Çandarlı'ya geldiğimde bazı projeler vardı
aklımda. Meselâ Turgut Özakman'ın Çılgın Türkleri. Özakman'ın oyununun bizim
ekibe uygun olmadığını gördüm. Oyun ortaokul lise öğrencileri için yapılmıştı.
Daha sonra mevcut oyuncuların tümünün kadın olması nedeniyle Anadolu kadınları
üzerine bir oyun yapmak geçti aklımdan. İlgili kitapları getirttim. Konuyu
bütünüyle algılamak istedim ve bir oyun için kurgu belirlemeye çalıştım. Çok çok okudum. Hüseyin Sorgun ve Ayla Algan aynı
konu ile ilgili oyunlar yapmıştı. Hüseyin Sorgun ricam üzerine oyununu
gönderdi, temasa geçtiğim Ayla Hanım'ın kızı Sevi Algan oyunun son hâlini
almadığını söyleyerek göndermedi. Edindiğim
izlenime göre Algan'ın versiyonu da Sorgun'unkine benziyordu. Ben onların
yaptığından farklı bir kurgu bulamadım ve oyunu yapmaktan vazgeçtim.
7 Eylül 2018 Cuma
Ödüllü Ama Başarısız Bir Oyun : Sevgili Arsız Ölüm - Dirmit (Tiyatro Hemhâl)
Latife Tekin'in ilk romanı(1983) Sevgili Arsız
Ölüm'ü Nezaket Erden ve Hakan Emre Ünal
birlikte uyarlamış, Hakan Emre Ünal yönetmiş. Uyarlama, Nezaket Erden'in
üniversite bitirme projesi imiş. O
süreçte Hakan Emre Ünal çok desteklemiş.
Zeynep Günsur Yüceil danışmanlık
yapmış. Bitirme projesi beğenilmiş. Hakan Emre Ünal, Dirmit'in yanına başka
karakterleri de oyuna dahil etmeyi önerdiği
için metin değişmiş, oyun 50 dakikadan 85 dakikaya çıkmış. Biletsiz gösterimler yapmışlar. Sonradan
Latife Hanım ile temasa geçip o gösterilerden birine davet etmiş, iznini almışlar. Gördükleri ilgiye güvenerek
oyunu profesyonel dünyaya açmışlar. Seyyar Sahne'de başlayan macera Tiyatro
Hemhâl ile devam ediyor şimdi.
5 Eylül 2018 Çarşamba
Tiyatro ile Evlilik Terapisi: Tamamla Bizi Ey Aşk
Ali Poyrazoğlu
O, Türk Tiyatrosu'nun çınarlarından biri. Son yıllarda onu daha yakından tanıma fırsatım oldu,
oluyor. Çok iyi bir tiyatro bilgisi var.
Türkçeden farklı dillerde tiyatro yapmış. Tiyatro literatürüne hâkim, çok 'dünyalar
görmüş' yâni. Tiyatro câmiasını ve seyirciyi çok iyi tanıyor. Seyircisi ile bir
dialogu çok farklı. Onun seyircisi her yaştan kadın ve erkeklerden oluşuyor.
Onun oyunlarında salona baktığımda salonu, birlikte gelmiş çiftlerin
doldurduğunu görüyorum. Seyirciler, oyun sonrası kitaplarını
imzalatmak için sırada bekliyor ve ilk fırsatta twit yazarak oyun gecesini
paylaşıyor.
Etiketler:
ali poyrazoğlu
4 Eylül 2018 Salı
Antalya DT'nda 'Broadway'e İlham Verecek Oyun: Deli Dumrul
Antalya Devlet Tiyatrosu Güngör Dilmen'in Deli
Dumrul isimli oyununu oynuyor. Türk
Tiyatrosu'nun düşünürü Güngör Dilmen'in oyununu coşku içinde seyrettim.
Deli Dumrul
bir Dede Korkut hikâyesidir. Türk edebiyatının en büyük âlimi Prof.Fuat Köprülü
derslerinde 'Bütün Türk edebiyatını
terazinin bir kefesine Dede Korkut hikayelerini diğer kefesine koyun. Dede
Korkut tarafı ağır basar' dermiş. Eskiden lise edebiyat kitaplarında Deli Dumrul
hikâyesi vardı. Şimdi kaldı mı bilmem. Ebeveynlere tavsiyem şudur: Hemen bir
Dede Korkut hikâyeleri kitabı edinin ve çocuğunuzla birlikte okuyun.
3 Eylül 2018 Pazartesi
Sezonun İyi Oyunlarından Biri : Torun İstiyorum (Moda Sahnesi)
Bu sezonun kayda değer oyunlarından biri Moda Sahnesi'nde
oynanıyor. Yazarı Thomas Jonigk. Sibel Arslan Yeşilay tercüme etmiş Kemal
Aydoğan yönetmiş.
Alman tiyatrosunun genç yazarları, Sibel Arslan Yeşilay'ın
tercümeleri ile dilimize kazandırıldı. Böylelikle Alman tiyatrosunun dinamik
yapısını ve Alman genç yazarlarının kaleminden,
yerelden yola çıkarak uluslararası alana seslenen oyun örnekleri tanıdık. Bizim
genç yazarlarımız için ufuk açıcı, yol gösterici pek çok oyun dilimizde yeniden
hayat buldu. Yeşilay tercüme etmekle kalmadı bazı oyunların okuma tiyatrosu
olarak sahnelenmesine de ön ayak oldu.
Mitos Boyut yayınevi, dramaturg ve eleştirmen Sibel Arslan Yeşilay'ın
imzası bulunun külliyatı yayımlayarak tiyatromuza önemli bir katkı sağladı. Bu
vesile ile İstanbul Goethe Institute'un Alman yazarlarının tanınması için
yaptığı katkıları da belirtmeden geçmeyelim.
2 Eylül 2018 Pazar
Entropi Sahne'de Dikkat Çeken Bir Oyun: Ebedi Barış
Entropi Sahne Juan Mayorga'nın(1965) Ebedi Barış isimli
oyununu oynuyor. Mayorga’nın yazdığı “Hamelin” 2010-11
tiyatro sezonunda, Galata Perform tarafından okuma tiyatrosu olarak
sahnelenmişti; “Kaplumbağa” ise
2012-13 tiyatro sezonunda, Ali Poyrazoğlu’nun uyarlaması ve rejisi ile sahnelendi.
Mayorga'nın dünyadaki şöhretini sağlayan, "Way to Heaven-Himmelweg"(2004)
Hitler'in gaz odalarına giden yolu anlatan
bir oyundur.
Madrid’de 2004 yılında metrodaki bir terör
saldırısından sonra Mayorga, İspanya hükümetinden gelen terörle ilgili bir oyun
yazma teklifi üzerine Immanuel
Kant’ın aynı adlı denemesinden esinlenerek Ebedi Barış'ı yazmış. Ebedi Barış,
Kant(1724-1804) tarafından ilk kez 1795
yılında yayımlanmış; altı ön madde, üç esas madde, iki ek madde ve siyaset ve
ahlâk arasındaki ilişkiyi inceleyen bir ekten oluşan bir barış antlaşma
tasarısı şeklinde kaleme alınmış bir eserdir. Literatürde
"barış üzerine felsefi bir
deneme" olarak bilinir. Kant, eserin önsözünde "Ebedi barış mezarda" diyerek kendi
eserinin eleştirisini yaparken aslında barış için yapılan çalışmalara ironik
bir yaklaşım gösterir. Kant'ın amacı, esas itibariyle devlet, ahlâk ve hukuk
hakkındaki görüşlerin felsefi açıdan eleştirisini yapmaktır.
1 Eylül 2018 Cumartesi
"Bir Sedef Ecer Oyunu" : Kenardakiler (Neva Tiyatro)
"Birbirini seven ve güzel paylaşımları olan altı
arkadaş" Neva Tiyatro'yu kurmuş. Neva Tiyatro uzun bir ön çalışma sonunda
ilk oyun olarak Sedef Ecer'in Kenardakiler isimli oyununu seçmiş. Oyunu Mert Öner yönetmiş.
29 Ağustos 2018 Çarşamba
Gidion'un Düğümü ve Eleştirmenin Görevi
27 Ağustos 2018 Pazartesi
Arzu Tramvayı (BKM ve ID İletişim) Sadece Zerrin Tekindor için Seyredilir!
Oyun Neyi Anlatır?
Tennessee Williams(1911-1983), eski
gösterişini ve gücünü kaybetmekte olan kesim(Blanche) ile endüstriyel göçle
gelmiş ve yükselmekte olan sınıf(Stanley) arasındaki çatışmayı anlatır.
Bireysel anlamda çatışma, fantezi dünyası
ile gerçek hayat arasındadır. Blanche, 'Desire'(İhtiras) isimli
tramvaydan 'Cemeteries'(mezarlıklar) isimli tramvaya geçer 'Elysian Fields'e
gelir. 'Elysian Fields', Yunan mitolojisinde ölüler
diyarıdır. Tennessee Williams, sınırsız
arzular insanı yanlış yolları seçmeye zorlar ve istenmeyen sonlara sürükler
demektedir. Öte yandan, kadın haklarının sınırlı oluşu, kadınların erkeklere
bağımlılığı ve ancak onların gölgesinde 'var olabilmeleri' anlatılır oyunda. Kadınların
kaderi, başkalarının ellerindedir. Bu
güvensiz ortamda Blanche'ın 'ben yabancıların
nezaketine inanıyorum' sözü gerçek bir inanmayı değil, bir arzuyu göstermektedir.
26 Ağustos 2018 Pazar
Çandarlı'da Halk Tiyatrosu Deneyimi
Çandarlı, en yakın ilçeye 18, büyük ile 93 kilometre
mesafesinde bir belde. Bir zamanlar ilçe imiş en yakın ilçe Dikili'ye
bağlamışlar.
Çandarlı'nın tarihi ismi Pitane. Bir kaynağa göre Pitane
"suyu bol olan yer" demekmiş. Ancak beldede su sıkıntısı var. Beldenin
âcil sağlık ünitesi yok itfaiyesi var. Eviniz yanarsa söndürecek kadar su var
ama bedeninizi yakarsanız, şansınız varsa kilometrelerce öteden ambulansın
gelmesini beklemeniz gerekecek. Çandarlı'nın Kalesi var çoğu zaman kapalı. Restore
edilmiş tarihi taş ev Kültür Evi var bazen açık bazen kapalı. Koçanlı Konağı'nın
açık olduğunu ben görmedim. Daimi açık olan ise (özellikle) kadınların
yüreği. Ben o açık kapıdan girdim.
"Dârü'l-bedâyi" Bir Daha Ölecek!
Yönetmen ve oyuncuların kurumdan uzaklaştırılmaları,
repertuardaki özensizlik, sahnelenen oyunlardaki kalite düşüklüğü, "uçakta tiyatro" projesi, 100 yaşını
geçmiş kurumlarımızdan biri olan İstanbul
Büyükşehir Belediyesi (İBB) Şehir Tiyatroları'nın iyi yönetilmediğini
gösteriyor. İnsan kaynağındaki erozyon, kurumu sona doğru sürüklüyor. Uzun zamandır yazmayı düşündüğüm bu yazı yeni
sezonda Bizim Aile isimli bir
oyunun sahneleneceği haberi üzerine bir zorunluluk oldu.
25 Ağustos 2018 Cumartesi
Sezona Damga Vuran Oyun: Nora (İBBŞT)
İbsen, 1869 senesinde, Nora'yı
yazmadan tam 10 sene önce, Dresden’de eserin gerçek kahramanı olan Matmazel
Laura ile evvela mektuplaşarak tanışmış ve daha sonraları aile muhitine giren
bu kadının hayatı, İbsen’e ileride Nora’yı yazmak cesaretini vermiş. (Cevad
Memduh Altar)
2 Ağustos 2018 Perşembe
2017-18 Tiyatro Sezonunun Zirvesi: Yalnız (Wajdi Mouawad)
'Seuls'
orjinal ismiyle 21. İstanbul Tiyatro Festivali (2017) programı içinde yer
alan Yalnız, La Colline- Theatre National yapımı ve Wajdi
Mouawad(1968) tarafından yazılmış, yönetilmiş ve oynanıyor. Mouawad,
çocukluğunu Lübnan'da, ergenliğini Fransa'da, yetişkinliğini Kanada'da
geçirmiş, şu anda Fransa'da yaşıyor.
19 Temmuz 2018 Perşembe
'Terör' Üzerine Yargılama Tiyatrosu (Bakırköy Belediye Tiyatroları)
Bakırköy
Belediye Tiyatroları Alican Yücesoy yönetiminde farklı oyunlarla seyircisinin
karşısına çıkıyor. Geçen sezon Gülünç Karanlık öyle bir oyundu bu sezon(2017-18)
Terör de öyle bir oyun. Her iki oyunun yönetmeni: Nurkan Erpulat. Gülünç Karanlık'ı sevmedim
Terör'ü sevdim. Bence en önemli neden Terör'ün metni ve rejisi daha iyi. Zihnimdeki
olumsuz izlenim Gülünç Karanlık'ın tekstine yapılan eklemelerden de kaynaklanıyor
sanırım.
1 Haziran 2018 Cuma
İYİ Kİ TİYATRO VAR 2018
Elbette
beğendiğim, iyi ki seyrettim dediğim başka oyunlar da var. Bu liste sadece iyi
olan ya da beğendiğim isimlerden değil bence bir çizginin üstünde kalan
isimlerden oluşuyor. Bu liste bir
karşılaştırmaya dayanmıyor, sıralaması yok, ödül değil. Bu isimler bana 'İyi
ki Tiyatro Var' dedirtti.
Ülkemizde her şeye rağmen tiyatro yapmaya direnen herkese teşekkür ediyorum.
İYİ Kİ TİYATRO VAR
2018
Bir Bebek Evi - Nora (İBB Şehir Tiyatroları)
Deli Dumrul (Antalya
Devlet Tiyatrosu)
İhanet (Ankara
DT)
Kanlı Komedya - Caligula (Baba Sahne)
Gidion'un Düğümü (Tatbikat Sahnesi)
Tac'ın Nöbetçileri (B Planı)
Akşam Yemeği (Semaver Kumpanya)
Fırtına (Moda
Sahnesi)
Yalnız (La Colline- Théatre National)
......
Zerrin Tekindor (Arzu Tramvayı)
Yeşim Koçak (Nora)
Elvin Beşikçioğlu (Gidion'un Düğümü)
Başak Vural (İhanet)
Nur Serengül (İhanet)
Berna Adıgüzel (Nora)
Hüseyin Avni Danyal (Fırtına)
Onur Dilber (Joseph
K.-Dasdas)
Wajdi Mouwad (Yalnız)
Gamze Kuş (Nora Kostüm)
Tolga Çebi (Nora Müzik)
Eylül Gürcan (Nora Dekor)
Kemal Yiğitcan (Nora Işık)
Bu vesile ile bana İyi ki Tiyatro Var dedirten yurt dışında
seyrettiğim oyunlardan yaptığım seçimden de söz etmek istedim:
Farrinelli and The King (Belasco Theatre)
Dear Evan Hansen (The Music Box)
Three Tall Women (Golden Theatre)
.....
Glenda Jackson (Three
Tall Women)
......
Miriam Buether (Three
Tall Women Dekor)
30 Mayıs 2018 Çarşamba
Hayâl Kırıcı Bir Oyun: Üçü Bir Arada (Erkekler, Futbol ve Dahası)
Seyretttiğim
gece oyun, bana bir şeylerin tam olmadığına dair bir takım izlenimler verdi. Doğrusu
salon kahkahalar arasında iken ben tebessüm edemedim. Uzun zamandır futbol
seyircisi ruhunu kaybetmiş olmamdandır belki. Seyirci yerini tribün haline
getiren sahnedeki kale, yedek kulübesi, skorbord, yeşil çimen ve tabii ki
futbol topu bende bir itilme yaratmış olabilir. Oyunun tiyatro seyircisi için değil
de stattaki futbol seyircisi için yapılmış olduğunu düşündüm. Bu fena bir şey
değil tabii ki. Futbol seyircisi bu tür oyunlarla tiyatroya ısınacaksa çok da
memnun olurum. Belki o zaman Bursaspor Teksaslılarının yaptığı gibi oyunda
takımlarına küfreden(!) Beşiktaşlı var diye şehirlerine festival için gelen
tiyatro topluluğuna, o oyuncuyu oyundan çıkartması için baskı yapmaz,
isteklerini yaptıramaz ve şehrin tüm ileri gelenleri de bu baskıya boyun eğip
susmazlar. Erkekler, Futbol ve Dahası denilince benim aklıma gelen 'daha' işte
bu.
17 Mayıs 2018 Perşembe
Türk Tiyatrosu'nda Ödül Felaketi
Her yıl
Nisan ve Mayıs aylarında İstanbul'da ödül felaketi yaşanıyor. 'Ülkemizde'
diyemiyorum zira ödüller İstanbul'da küçük bir çevrenin ilgi alanı içinde. Her
yıl çeşitli isimler altında yenileri 'türeyen' ödüllerin jüri üyeleri ile
adaylar arasında esen bir heyecan fırtınası(!) ortalığı kasıp kavuruyor(!) Küçük
bir grup kendi arasında eğleniyor.
Ödül
sürüsünün lokomotifi Afife Ödülleri. O belli olunca arkadaki katar kendini
ayarlıyor. Afife'de adı geçmeyenler diğer ödüllerde değerlendiriliyor(!)
Böylelikle herkese boncuk veriliyor.
Ödüller
Türkiye'ye hâkim olan zihniyetin aynası. Yanlışları göstermesi gereken tiyatro,
ödüller ile nasıl bir bataklığın içinde olduğunu ifşa ediyor. Bu yazı son on
yıllık bir takibin sonucudur. Madde madde yazayım:
15 Mayıs 2018 Salı
Bergama Tiyatro Festivali'nde Terzopoulos ve 'Ajax The Madness'
'Ajax The Madness' birincisi(2018) yapılan Bergama
Tiyatro Festivali'nin kapanış gösterisiydi. Programda, kağıt üstünde,
Terzopoulos ve Attis Tiyatro isimleri festivalin zirvesini belirliyordu. İki
gece önce saatlerce süren yağmura ve yağmur riskine rağmen açık hava sahnesi Asklepion'u
dolduran seyirci kadar bir seyirci topluluğunu cezbetmemiş olsa da böyle bir
gösteri için hiç de kötü sayılmayacak, çoğunluğu gençlerden oluşan bir topluluk
vardı. Kuyrukta beklerken sohbet ettiğimiz Menemenli iki genç tiyatro ile yakın
bir ilgileri olmadığı halde böyle 'ışık oyunları' olan değişik gösterilerden
hoşlandıkları için orada olduklarını söyledi. Oyunun bir yerinde aktör iki
elinde tuttuğu ufak su dolu plastik torbaları başının üstünde birbirine vurup
patlatınca çıplak bedeninde kırmızı ışık altında parlayan su damlalarını coşkuyla
alkışladı seyirci. O zaman Menemenli gençlerin söylediği aklıma geldi. Seyirci
'action' seviyordu. Sahnedeki aktör,
içinde sakladığı bıçaklar olan yumruklarını karnına vurup bıçakları saplar gibi yaptıkça
arkamızda oturan iki -yaşı bizimkine yakın- kadın çok heyecanlandı. Ama keyf
aldıklarını da çıkardıkları seslerden anlamak mümkündü. Onlar da 'action'-severdi.Bu
seyirci oyun sonunda yerinden fırladı ayakta alkışladı oyuncuları ve
Terzopoulos'u. Bence o da 'action'dı.
8 Nisan 2018 Pazar
Pürtelaş'ın Martı'sı Neden Uçamıyor?
Pürtelaş'ın Martı'sı için tanıtımlarda kullanılan ifadeler şunlar:
"Türkçe versiyon, güncel yorum, Çehov'a bugünden selam". Pürtelaş'ın
Martı'sı bu üçünü bir araya getirememiş. Türkçe versiyon, Çehov'a bugünden
selam verememiş; Türkçe versiyon adı üstünde yeniden yazıldı diyor o nedenle
güncel yorum da olamamış. Önce bu yüzden
Martı başarısız.
19 Şubat 2018 Pazartesi
Antalya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Hakkında
Son Antalya seyahatim sırasında Antalya Büyükşehir
Belediyesi Şehir Tiyatroları'ndan(AŞT) iki oyun seyrettim. Biri Engin Alkan'ın
yönettiği Tarla Kuşuydu Jüliet diğeri Litvanyalı yönetmenin 'black-box' tekniği
ile sunduğu Farklı isimli çocuk oyunu idi. AŞT, şehrin merkezindeki salonu inşaat
hâlinde olduğu için gösterilerini Antalya Mall'daki sahnede yapıyor. Antalya
Tramvayı ile ulaşım rahat ve ucuz. Öğrendiğime göre kısa sürede şehrin
merkezine eski sahneye dönecekmiş. Antalya'da planlanan ve yapımı devam
eden başka sahneler de varmış.
Konuştuğum kişiler Belediye Başkanı Menderes Türel ile birlikte AŞT'ın 'can'landığını
belirtti. Bunu AŞT'ın Genel Sanat Yönetmeni Mehmet Özgür'ün 2017-2018 Sezonu
Program kitabındaki yazısında Başkan'a yönelik övgüleri de teyit ediyor.
15 Şubat 2018 Perşembe
İstanbul DT'da Sabun Köpüğü: Tamamen Doluyuz
İstanbul Devlet Tiyatrosu'nda 'Tamamen Doluyuz' isimli
bir oyun oynanıyor. Bu yazı, oyun eleştirisinden daha çok ödenekli bir
tiyatronun oyun ve oyuncu seçimi ile ilgili olacak.
Oyun sabun köpüğü gibi. New
York'da müşterileri şöhretli kişiler olan bir lokantanın rezervasyon masasında telefonda
kayıt alan, asıl mesleği oyunculuk olan bir gencin mesleği, ailesi, iş
arkadaşları, patronu ve müşterilerden oluşan dünyasına giriyorsunuz. Sonunda
her iş tatlıya bağlanıyor. Eğlencelik bir sabun köpüğü bu oyun.
2 Şubat 2018 Cuma
Tiyatro Pera'dan 'Vanya, Sonya, Mâşa ve Spike'
'Vanya,
Sonya, Maşa ve Spike', 2013 Tony Ödülü almış bir oyun. Christopher Durang(1949) tarafından
yazılmış, Nesrin Kazankaya tarafından tercüme edilmiş. Tiyatro Pera tarafından sahneleniyor. Yücel Erten yönetmiş
oyunu. Oyun, 2016'daki 20.İstanbul Tiyatro Festivali için hazırlanmış ve 2017
tiyatro ödüllerinin gözdesi olmuş. Neredeyse her büyük ödülde oyunun ismi
geçmiş. Oyuna oyunculuk dallarında çeşitli ödüller verilmiş. En iyi erkek,
yardımcı erkek, kadın, yardımcı kadın oyuncu dallarında alınan ödüllerin genel
değerlendirmesi bize ismi üstünde mutabakat sağlanmış gibi görünen Tilbe Saran'ın oyunun yıldızı olduğunu gösteriyor.
28 Ocak 2018 Pazar
Kötü Bir Oyun: When in Rome
Yeşim Özsoy
Yeşim Özsoy Türk Tiyatrosu'nun savaşçı kadınlarından biri.
Onu tarif etmem gerekirse çalışkan, kararlı, iddialı, inatçı, ketum
kelimelerini seçerim. Galata Perform, onun yarattığı bir marka. Bu isim altında
Yeni Metin Yeni Tiyatro da bir başka marka. Görünürlülük projesi onun
düzenlediği bir etkinlik. Yeni sanat-yeni metin, yeni oyunculuk, oyun çevirisi,
oyun okuması, sahneleme, yönetmen konularında söyleşiler, paneller, atölyeler düzenliyor.
Yurt içi ve yurt dışı etkinliklere katılıyor, etkinlikleri misafir ediyor. Yeni
yazar ve yeni oyunun ortaya çıkmasına çalışıyor. 'When in Rome' onun
atölyesinden çıkan bir oyun. Öznur (Şahin)Yalgın yazmış. Yazar, 'Oyun
yazma süreci boyunca Yeşim Özsoy ve Ceren Ercan’dan aldığım geri bildirimlerle
metin daha dinamik, ritmik bir tat yakaladı ve son halini buldu.'
dediğine göre oyunun içinde Özsoy ve Ercan da var.
13 Ocak 2018 Cumartesi
Tiyatro Dünyası Oyuncuları 'Cooney' Serisine Devam Ediyor- Bir Bu Eksikti
Tiyatro Dünyası Oyuncuları Cooney serisine devam ediyor. Bir
Bu Eksikti, Ray Cooney'in 1966 tarihli 'One For The Pot' isimli oyununun Can Törtop tarafından yapılan uyarlaması. Bizde daha önce bir kaç kez oynanmış bir oyun.
8 Ocak 2018 Pazartesi
Cef Tiyatro'dan Zamanımıza Tutulan Ayna: Plastik Aşklar (Ali Cüneyd Kılcıoğlu)
Yazar ile
başlamak istiyorum. Ali Cüneyd Kılcıoğlu'nun (muhtemelen kendi kaleminden) özyaşam
öyküsünün girişi şöyle: "1976 Denizli doğumlu. İlkokulu Amerika Birleşik
Devletleri’nde, Ortaokul ve Liseyi Diyarbakır’da okudu." Ben bu cümleyi
okuduğumda durdum ve düşündüm. Denizli, Amerika ve Diyarbakır. Yaklaşık on yıl
içinde yaşanan bu çevre değişimi insanı nasıl etkiler? Bence gözlem gücünü
tetikler. Emin değilim ama anlatma ihtiyacı öne çıkar. Gözlem gücü ve anlatma
ihtiyacı da insanı yazmaya iter. İşte Ankara Üniversitesi Siyasal
Bilgiler Fakültesi Kamu Yönetimi mezunu Ali Cüneyd Kılcıoğlu "tadaaaa.."
3 Ocak 2018 Çarşamba
İyi Bir Metin Sıradan Bir Reji : Kanlı Komedya - Caligula (Tsanev)
Stefan Tsanev(1936), Bulgar
edebiyatının son yarım yüzyılına damgasını vurmuş şair, roman ve oyun yazarı. "Bulgarların Mayakovski"si
diye anılıyor. Bizde de çok tanınıyor ve seviliyor. Ülkemize de gelmiş.
Türkiye'yi "tanıyor". Ülkemizde Sokrates’in Son Gecesi, Jeanne
d’Arc’ın Öteki Ölümü, Bütün Çılgınlar Sever Beni isimli oyunları -bazıları
birden çok- sahnelendi. "Caligula'nın Suikastı" (Kanlı Komedya)
yazarın 2014 tarihli eseri. Hüseyin Mevsim tarafından çevrilen oyun dünyada ilk kez Baba Sahne tarafından ve
Ragıp Yavuz'un rejisi ile sahnelendi(2017). Seyretmeden önce, okuduğum metne
hayran kaldım ama sahnede beklediğimi bulamadım.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)