Antonius ve Kleopatra’nın içinde “wife” ve “wom-a/e-n” geçen
repliklerinden yola çıkarak bir yazı yazma fikri Fetna Ayt Sabbah’ın “İslam’ın Bilinçaltında
Kadın” isimli kitabını okuduktan sonra aklıma geldi; hem dünün hem de bugünün
dünyasında “kadın” algısına oyun üzerinden bakmama neden oldu. Bana ilginç
gelen husus Shakespeare dönemi dünyasındaki bakış açısıyla İslam dünyasının
kadına bakışı arasındaki benzerliklerdir.
25 Temmuz 2012 Çarşamba
Shakespeare - Antonius ve Kleopatra’da “Kadın”
Etiketler:
shakespeare
21 Temmuz 2012 Cumartesi
Antonius ve Kleopatra’da Enobarbus’un Gerekliliği
Oyun Atölyesi Antonius ve Kleopatra’yı(Shakespeare) sahneledi. Bu yazımda, ülkemizin yaşadığı türlü türlü sorun varken Oyun Atölyesi’nin Antonius ve Kleopatra’yı âdeta hiçbir şeye dokunmama çabası içinde sığ bir yorumla sahnelemesini (“artığına” bakarak bile); neden olduğu “ayıb”ı bir kenara bırakarak oyundaki bir karakterin (Enobarbus) çevresinde başka bir konuya değinmek istiyorum.
Antonius ile Kleopatra, ilk 20-25 gösterisinde Enobarbus’lu kadrosuyla ve reji ile oynanmış. Globe’daki gösterilerin ardından 30 Mayıs’tan sonraki Türkiye gösterilerinde oyundan Enobarbus ve ona ait sahneler çıkarılmış, oyun “o hâli” ile oynanmaya devam edilmiş. Eleştiri, İlân ve reklâmların çıkardığı “ses”e bakarak merak ettiğim oyunun o hâlini seyretmek bana nasip(?) oldu. Kendimi aldatılmış hissettiğimi ve oyunun “ayıplı” bir gösteri olduğunu yazdım. Seyrettiğim gösterinin bu hâli ile eleştirilmeye değer bir tarafı yok, ne olduğu belli olmayan, bütünlüğü kaybolmuş bir gösteri. Zaten kendi eserini(?) “doğrayan” bir tiyatroya ne desen boş! Zerrin Tekindor’un “çok iyi” Kleopatra yorumu ve biraz da Mert Fırat’ın oyunun geneline göre “aykırı” duran ama iyi oyunculuğunu(Caesar) saymazsak benim seyrettiğim tadı kaçmış bir “oyun”du. Bir seyirci olarak, Oyun Atölyesi’nin tutumunu kendime(ve seyirciye) yapılmış bir hakaret olarak algıladım. Bunu hak etmediğimi(zi), yapılanı etik açıdan doğru bulmadığımı belirtiyorum.
Etiketler:
oyun atölyesi
17 Temmuz 2012 Salı
Enver Aysever ile İskender Pala Söyleşti
CNNTürk’de Enver Aysever ile İskender Pala söyleşti. (16
Temmuz 2012)
İskender Pala ne dedi?
"'Muhafazakârların doğru dürüst bir sanat anlayışı ve
gelişmiş bir estetik seviyeleri yoktur' yavesi, bir şeyleri yok saymak
adına uydurulmuş ucuz ve haksız bir kasıt eseridir."
İBBŞT muhafazakârlara kapalı. Aslında bu dışlanmışlık
toplumun her alanında var.
İBBŞT’da muhafazakârları
utandıracak oyunlar oynanıyor. Muhafazakâr seyirci o oyunlarda utancından
sahneye bakamıyor, tavana bakıyor. Repertuvar bu oyunlardan oluşuyor. Çünkü
tiyatroyu solcular işgal etti. Solcular “manevi değerlere önem vermiyor, “Milli” değil, aralarına muhafazakâr
sanatçıları almıyor.
Vergilerle ayakta duran bir kurum her istediği oyunu
oynayamaz.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)