Kültür Sanat Sen Çalıştayı'nda bazı kurum temsilcileri bu yasa taslağının tartışılacak bir yanı olmadığını söyledi ve üzerinde konuşulmaya bile değmeyeceği ifade edildi. Ancak çoğunluğun böyle bir kuruma ihtiyaç olduğu üzerine bir görüş birliğinde olduğunu hissettim. O nedenle bu taslak üzerinde görüşlerimi belirterek yapılması zorunlu olan bir başka taslağa da katkıda bulunmayı istedim. 3 Mart 2014'de bir toplantı çağrısı yapıldığından hızlı bir okuma ve değerlendirme yaptığımının bilinmesini isterim.
TÜSAK Yasa Taslağı'nın bazı maddeleri ile ilgili görüş ve düşüncelerimi ilgili maddenin altına mavi renk ile paylaştım. Görüşlerimi eklemediğim hususlarla ilgili olarak itirazımın olmadığı anlaşılmamalıdır. Hem zaman ihtiyacı olduğundan hem de araştırma yapılması gerektiğinden kendimce önemli gördüğüm hususlara öncelik verdim. Katkı sağlayabilirsem memnun olurum. Ancak bazı konuları tartışmaya açmak da benim için yeterlidir.
Kültür Sanat Sen toplantılarında özellikle 657 sayılı kanun kapsamında önemli bulduğum tartışmalar yaşandı. O konularla ilgili olarak konuya daha hâkim olan kurum, kuruluş ve kişilerin görüşlerini paylaşacaklarını sanıyorum.
Kanun taslağına aşağıdaki adresten ulaştım:
http://www.tkss.org.tr/turkiye-sanat-kurumu-kurulmasi-ile-bazi-kanun-ve-kanun-hukmunde-kararnamelerde-degisiklik-yapilmasina-dair-kanun-tasarisi-taslagi-2/
BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI TASLAĞI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı, görsel-işitsel yapımlar ile
sahne sanatlarının, müzik, edebiyat, görsel sanatlar ve geleneksel sanatların
geliştirilip güçlendirilmesi, tanıtılması, yaygınlaştırılması, toplumun her
kesiminin sanat ürünlerinden verimli şekilde yararlanması, sanat aracılığıyla
çağdaş ve etkin bir iletişim ortamının yaratılması için; bu alanlarda kültür ve
sanatımıza katkı sağlayacak nitelikteki ulusal veya uluslararası projelerin
değerlendirilmesi ve desteklenmesi ile Türkiye Sanat Kurumunun kuruluşuna,
teşkilatına, görevlerine, yetki ve sorumluluklarına ilişkin esas ve usulleri
düzenlemektir.
TÜSAK amacı gerçekleştirmek için kuruluyor. Bu nedenle maddenin
“Bu Kanunun amacı, görsel-işitsel yapımlar ile sahne sanatlarının,
müzik, edebiyat, görsel sanatlar ve geleneksel sanatların geliştirilip
güçlendirilmesi, tanıtılması, yaygınlaştırılması, toplumun her kesiminin sanat
ürünlerinden verimli şekilde yararlanması, sanat aracılığıyla çağdaş ve etkin
bir iletişim ortamının yaratılması için; bu alanlarda kültür ve sanatımıza
katkı sağlayacak nitelikteki ulusal veya uluslararası projelerin
değerlendirilmesi ve desteklenmesi AMACIYLA
KURULAN Türkiye
Sanat Kurumunun kuruluşuna, teşkilatına, görevlerine, yetki ve sorumluluklarına
ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.” olması daha akla yatkın.
Zaten başlık da “TÜSAK’ın kurulması”. Kanunun maddelerinde TÜSAK’ın kuruluş,
teşkilatlanma,görev, yetki ve sorumluluklarına ziyadesiyle yer verildiği
görülmektedir. Ancak amacın nasıl gerçekleştirileceğine dair ayrıntılı bir
yönteme rastlanmamaktadır.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunda geçen tanımlardan;
a) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
b) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını,
c) Başkan: Türkiye Sanat Kurumu Başkanını,
ç) Destek: Bu Kanunun amacına uygun doğrudan veya dolaylı
olarak sağlanan geri ödemesiz nakdi yardımlar ile bedelsiz ve geçici mekân
kullandırılması veya sanatsal üretim ve sunum sürecine yönelik her türlü teknik
yardımları,
d) Tiyatro, opera, bale, dans, müzik, edebiyat, görsel
sanatlar ve geleneksel sanatlar alanlarında kurulacak Grup Başkanlıklarını,
e) Genel Sekreterlik: Türkiye Sanat Kurumu Genel
Sekreterliğini,
f) Kurum: Türkiye Sanat Kurumunu,
g) Kurul: Türkiye Sanat Kurulunu,
ğ) Proje grubu: Bu Kanun uyarınca destek talebiyle Kuruma
yapılacak proje başvurularına veya Kurumca yaptırılacak sanat projelerine
yönelik iş ve işlemleri yürütecek olan çalışma gruplarını,
h) Sahne sanatları: İzleyici önünde gösteriye dayalı
tiyatro, opera, bale, dans, halk dansları ve uyarlamalar gibi sanat dallarını,
ifade eder.
Devlet Tiyatro ve Operasının kapatılması
ile çalışanların TÜSAK bünyesine alınacağı belirtilmektedir.Bu nedenle “destek”
başlığı altında bu personelin nasıl istihdam edileceğinin esasları belirgin
olmalıdır.
İKİNCİ BÖLÜM
Türkiye Sanat Kurumu ve Türkiye Sanat Kurulu
Türkiye Sanat Kurumu
MADDE 3 – (1) Sanat projelerinin değerlendirilmesi,
desteklenmesi ve yaptırılması ile mevzuatın verdiği diğer görevlere yönelik
faaliyette bulunmak üzere idari ve mali özerkliğe sahip özel bütçeli, kamu
tüzel kişiliğini haiz ve Bakanlığa bağlı Türkiye Sanat Kurumu kurulmuştur.
Türkiye Sanat Kurumu; Türkiye Sanat Kurulu ve Başkanlık teşkilatından oluşur.
Kurumun merkezi Ankara, kısa adı TÜSAK’tır.
“1.Maddedeki amaçlara uygun faaliyetlerde bulunmak” esastır.
Bu nedenle 1.Maddeye atıfta bulunulması gerekir. “Bakanlığa bağlı olma” ifadesi
de açıklanmalıdır.
“1.Maddedeki amaçların gerçekleştirilmesine yönelik
faaliyette bulunmak üzere idari ve mali özerkliğe sahip özel bütçeli, kamu
tüzel kişiliğini haiz Türkiye Sanat Kurumu kurulmuştur. Türkiye Sanat Kurumu;
Türkiye Sanat Kurulu ve Başkanlık teşkilatından oluşur. Kurumun merkezi Ankara,
kısa adı TÜSAK’tır.”
(2) Kurum, bu Kanun ve mevzuatta kendisine verilen görev ve
yetkileri kendi sorumluluğu altında yerine getirir ve kullanır. Kurum
hizmetlerinin gerektirdiği görevler, sanat kurumu uzmanı ve uzman
yardımcılarından oluşan meslek personeli ve diğer personel eliyle yürütülür.
Kurum görevini yerine getirirken bağımsızdır. Hiçbir organ, makam, merci ve
kişi Kurumun kararlarını etkilemek amacıyla emir ve talimat veremez.
Hükümetler eliyle seçilecek üyelerin “bağımsızlığı” nasıl
sağlanacaktır?
(3) Kurumun verdiği mali destekler kamu alacağı gerekçesiyle
dahi haczedilemez.
Türkiye Sanat Kurulu
MADDE 4 – (1) Türkiye Sanat Kurulu, Kurumun karar organıdır.
Kurul; biri Başkan, biri İkinci Başkan olmak üzere on bir üyeden oluşur. Kurul
üyeleri, en az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumları ile bunlara
denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim
kurumlarından mezun olmuş veya mesleğinde temayüz etmiş, Devlet memuru olma
niteliğine sahip, kamu kurum ve kuruluşlarında ya da özel sektörde en az on yıl
deneyim sahibi kişiler arasından Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu Kararı
ile atanır. Kurul üyelerinin en az altısı desteklenen sanat dallarında öğrenim
görmüş, görev yapmış veya temayüz etmiş kişiler arasından atanır. Kurum
Başkanı, Kurulun da başkanıdır.
Bakanın desteklenen sanat dallarında bilgi, kültürü yoksa
ne olacak? Bakan nasıl önerecek? Bu nedenle kanunda ilgili meslek birlik, oda
ve ilgili kurum ve kuruluşlarının önerilerinin de dikkate alınması gerekir. Bu
amaçla görüş/aday istenecek kurum ve kuruluşların isimleri kanunda belirtilmelidir.
Eğer çok ısrar ediliyorsa Bakanlık 11 kişiden en çok iki kişiyi seçme hakkına
sahip olabilir. Adı geçen kurum ve kuruluşlar kendi adaylarını belirlemeli ve
Bakan’a önermelidir. Bakan da o isimler arasından atama yapmalıdır. Bakanlar
Kurulu kararına neden ihtiyaç duyulduğunu da anlamakta güçlük çekiyorum. Kurum içi
yetkilendirmeyi atanan 11 üye kendi arasından seçmelidir. Bir başka seçenek ise
mevcut Devlet Tiyatroları’nın kendi içinden seçimleri yapmasını temin etmektir.Böylelikle
kendi kendini yönetim esası sağlanmış olur.
(2) Kurul üyelerinin görev süresi iki yıldır. Bir kişi kurul
üyeliğine birden fazla kez atanabilir. Üyeler, ciddi bir hastalık veya sakatlık
nedeniyle iş görememeleri veya atamaya ilişkin şartları kaybetmeleri halinde
atandıkları usule göre, süresi dolmadan görevden alınır. Üyelerin üyelikleri,
görevi kötüye kullanma, yüz kızartıcı bir suç veya bunların dışında Ceza
Muhakemeleri Kanunu’nun 231 inci maddesinde belirtilen hükmün açıklanmasının
geri bırakılması kapsamına girmeyen daha ağır bir suçtan mahkûm olmaları
halinde düşer. Herhangi bir sebeple boşalan Kurul üyeliklerine bir ay
içerisinde aynı usulle yeniden atama yapılır.
Kurul üyeliği için iki yıllık süre azdır. En az beş yıl
olmalıdır. Birden fazla atanma olmamalıdır.
(3) Kurul; Başkanın, Başkanın bulunmadığı durumda İkinci
Başkanın, çağrısı üzerine en az yedi üyenin katılımıyla toplanır ve toplantıya
katılanların salt çoğunluğuyla karar alır. Oyların eşit olması halinde Başkanın
oy kullandığı yönde karar alınmış kabul edilir. Kurul üyeleri çekimser oy
kullanamaz. Kurul üyeleri oy ve kararlarından sorumludur.
Bu maddeye göre dört kişiyle karar alınabilme olasılığı
ortaya çıkar. Toplanma sayısı 9 kişi olmalıdır. Karar sayısı da Kurul’un toplam
sayısı üzerinden hesap edilerek en az 6 olmalıdır. Başkan’ın karara tesir eden
oyu olmamalıdır.
(4) Kurul üyeleri, ticari illiyet bağı ya da üyelikleri olan
kurum ve kuruluşlarla, kendilerini ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci
dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıklarını ilgilendiren kararlarla
ilgili toplantılara ve oylamalara katılamaz.
(5) İzin, rapor veya görevlendirme halleri dışında bir
nedenle bir takvim yılında üç toplantıya katılmayan üyeler üyelikten çekilmiş
sayılır.
Bütçe takvim yılıyla örneğin tiyatronun takvimi arasında
uyuşmazlık vardır. Örneğin sergi, konser vb gibi bazı etkinliklerin
programlanması 2-3 yıl önceden yapılması gerekir. Bu konuda Kurum’un karar
vermesini kolaylaştıracak maddeler eklenmesi şarttır.
(6) Kurul üyeliğine atananların eski görevleriyle olan
ilişikleri görevleri süresince kesilir. Ancak kamu görevlisi iken üyeliğe
atananlar, memuriyete giriş şartlarını kaybetme dışındaki herhangi bir nedenle
görevlerinin sona ermesi, görevden ayrılma isteğinde bulunmaları veya görev
sürelerinin dolması durumunda otuz gün içinde eski kurumlarına başvurmaları
halinde ilgili Bakan veya atamaya yetkili diğer makamlar tarafından
mükteseplerine uygun bir kadroya atanır. Belirtilen atama yapılırken Başkan ve
üyelerin Kurumda geçirdikleri süreler makam tazminatı ödenmesini gerektiren
görevlerde geçmiş olarak değerlendirilir. Bu hükümler akademik unvanların
kazanılmasına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla üniversitelerden gelen
personel hakkında da uygulanır.
(7) Mükteseplerine uygun bir kadroya atamaları
gerçekleşinceye kadar süresi dolması sebebiyle görevi sona eren üyelere almakta
oldukları aylık ücret ile sosyal hak ve yardımların Kurum tarafından
yapılmasına devam olunur. Mükteseplerine uygun kadrolara atananlara, atama
yapıldığı tarih itibarıyla Kurum tarafından ödemede bulunulmasına son verilir.
Bir kamu kurumunda çalışmayanlardan Başkan ve üyeliğe atanıp süresi dolması
sebebiyle görevi sona erenlere herhangi bir göreve veya işe başlayıncaya kadar,
görevlerinin sona erdiği tarihte almakta oldukları aylık ücret ile sosyal hak
ve yardımların Kurum tarafından ödenmesine devam olunur. Kurum tarafından bu
kapsamda yapılacak ödemeler üç ayı geçemez.
(8) Kurul kararları yerindelik denetimine tabi tutulamaz.
(9) Bu Kanun veya diğer mevzuatla belirlenenlerin yanı sıra
Türkiye Sanat Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Görsel-işitsel yapımlar ile sahne sanatlarının müzik,
edebiyat, görsel sanatlar ve geleneksel sanat dallarında kültür ve sanatımıza
katkı sağlayacak nitelikteki projelerinin desteklenmesi ile desteklenen
projelerin amacına uygun gerçekleşip gerçekleşmediği hakkında karar vermek.
“Amaç” tesbiti çok zor kararlaştırılabilecek bir
husustur, özneldir ve tartışmaya açıktır. Bir sanat etkinliği onaylandıktan
sonra amaca bakılmamalıdır. Kurum bu konuda kontrol edici bir yetkiye sahip
olmamalıdır.
b) Bu Kanun kapsamındaki sanat faaliyetlerinin ülke geneline
yaygınlaştırılması amacıyla görsel-işitsel yapımlar ile sahne sanatlarının,
müzik, edebiyat, görsel sanatlar ve geleneksel sanatlara yönelik olarak hizmet
alımı yoluyla projeler yaptırılmasına karar vermek.
Bu maddede “sanat faaliyetlerinin ülke geneline
yaygınlaştırılması amacıyla” şeklinde yeniden
bir amaç belirlenmektedir. Oysa Kurum’un amacı 1.Maddede belirlenmiştir.
c) Tiyatro, müzik ve diğer sahne sanatları, görsel sanatlar,
edebiyat ile geleneksel sanatlar alanlarında; uluslararası düzeyde ülke
tanıtımına yönelik özel nitelikteki proje ve yapımlar ile yaşayan insan
hazinelerinin ve maddi desteğe ihtiyacı olan sanatçıların doğrudan
desteklenmesine karar vermek.
ç) Sanatçı adayı üstün yetenekli çocuk ve gençlere yurt
içinde ve yurt dışında eğitim desteği, üstün yetenekli sanatçılara yurt dışında
ileri eğitim desteği veya enstrüman ve malzeme desteği sağlanmasına karar
vermek,
d) Kurumun bütçesini, yıllık iş planını, gelir-gider kesin
hesaplarını, yıllık raporunu ve piyasa gelişimi ile ilgili sair raporları
onaylamak,
e) Yıllık gerçekleşme raporu ve gelişim ile ilgili sair
raporları hazırlamak ve Bakanlığa sunmak, Kurumun personel politikasını
oluşturmak, Kuruma taşınmaz alımı, satımı ve kiralanması konularında karar
vermek,
Kurum’un “Bakanlığa bildirme” yükümlülüğü olabilir. “Sunmak”
onaylanmak anlamına gelir.Kurum “özerktir”
f) Uluslararası organizasyon ve teşkilatların sektöre
ilişkin mevzuat ve uygulamalarını izlemek, yasal düzenleme ihtiyacı duyulması
halinde gerekli hazırlıkları yaparak Bakanlığa sunmak,
Kurum’un “Bakanlığa bildirme” yükümlülüğü olabilir. “Sunmak”
onaylanmak anlamına gelir.Kurum “özerktir”
g) Uygun bulduğu konularda Başkanlığı görevlendirmek veya
yetkilendirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başkanlık Teşkilâtı ve Personel
Başkanlık teşkilâtı
MADDE 5 – (1) Başkanlık teşkilatı Başkan, Genel Sekreterlik
ve hizmet birimlerinden oluşur.
(2) Kurumun en üst yöneticisi olan Başkan, Kurumun genel
yönetim ve temsili ile Kurulca alınan kararların yürütülmesinden sorumludur.
Başkanın izin, hastalık, yurt içi veya yurt dışı görevlendirme ve görevden
alınma hallerinde başkana ikinci başkan vekâlet eder.
(3) Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kurul toplantılarının tarih ve gündemini belirlemek,
toplantıları yönetmek.
Üyelerin önerisi ile de toplantı yapılabilmelidir.
b) Kurul kararlarının gereğinin yerine getirilmesini
sağlamak ve uygulanmasını izlemek.
c) Kurumu resmi ve özel kuruluşlar nezdinde temsil etmek.
ç) Mevzuata, stratejilere, amaç ve hedeflere uygun olarak
Kurumun ilgili birimlerince hazırlanacak yıllık bütçeyi ve malî tabloları
Kurula sunmak.
d) Hizmet birimlerinin, verimli ve uyumlu bir biçimde
çalışmasının en üst düzeyde organizasyonunu ve koordinasyonunu sağlamak,
birimler arasındaki görev ve yetki sorunlarını çözmek.
“Sorunların çözülmesini sağlamak” daha doğru bir
ifadedir.
e) Kurumun harcamalarını, harcama usul ve esaslarını
düzenleyen yönetmeliğe uygun olarak gerçekleştirmek, Kuruma taşınır mal ve
hizmet alımı, satımı ve kiralanması konularında karar vermek.
Maddede anılan yönetmelik Kurum tarafından
düzenlenmelidir. Başkan kararları tek başına vermemelidir.
f) Birimlerce hazırlanacak yıllık faaliyet raporlarını
Kurula sunmak.
(4) Genel Sekreter, Başkanlık teşkilatındaki hizmet
birimlerinin üst yöneticisi olup; görevlerin yürütülmesinde Başkana karşı
sorumludur. Genel Sekreter, hizmet birimlerinin
görevlerini mevzuata uygun olarak düzenler, yürütür ve eş
güdümü sağlar. Genel Sekretere yardımcı olmak üzere bir Genel Sekreter
Yardımcısı atanabilir.
(5) Genel Sekreterliğin görevleri şunlardır:
a) Başkan ve Kurula görevleri ile ilgili bilgi ve belge ile
idari ve teknik destek sağlamak, araştırma ve incelemeler yapmak.
b) Kurul toplantılarının gündeminin oluşturulması ile Kurul
kararlarının uygulanması ve yürütülmesinde Başkana yardımcı olmak.
c) Kurumca yaptırılacak projelerle ilgili iş ve işlemleri
yürütmek.
ç) Başkanlığın çalışmaları ile ilgili olarak kamu kurum ve
kuruluşlarıyla eş güdümü sağlamak.
d) Başkanlığın uluslararası kuruluşlarla ilişkilerini ve
uluslararası etkinliklerle ilgili iş ve işlemlerini yürütmek.
e) Başkanlığın basın ve halkla ilişkiler hizmetlerini yerine
getirmek ve başkanlığın faaliyetlerini çeşitli yollarla kamuoyuna duyurmak.
f) Evrak ve arşiv hizmetlerinin yerine getirilmesini
sağlamak.
g) Başkanlıkça ve mevzuatla verilen diğer görevleri yerine
getirmek.
(6) Kurumun hizmet birimleri şunlardır:
a) Tiyatro Destekleme Grup Başkanlığı,
b) Opera, Bale, Dans Destekleme Grup Başkanlığı,
Bale ve Dans için ayrı bir Grup Başkanlığı gerekir.
c) Müzik Destekleme Grup Başkanlığı,
ç) Geleneksel Sanatlar Destekleme Grup Başkanlığı,
d) Görsel Sanatlar Destekleme Grup Başkanlığı,
e) Edebi Eserler Destekleme Grup Başkanlığı,
f) Yönetim ve Destek Hizmetleri Grup Başkanlığı,
g) Teknik Hizmetler Destekleme Grup Başkanlığı,
ğ) Özel Kalem Müdürlüğü,
h) Hukuk Müşavirliği,
ı) Strateji Geliştirme Grup Başkanlığı,
i) Basın Müşavirliği
(7) Destekleme Grup Başkanlıklarının yetki ve
sorumluluğundaki sanat alanlarıyla sınırlı olmak üzere görevleri şunlardır:
a) Kuruma verilen projeleri, bu Kanun ve ilgili mevzuatta
belirlenen esas ve usullere göre inceleyerek Kurula sunmak üzere rapor
hazırlamak.
b) Kurulca desteklenmesi uygun görülen sanat projelerinin
amacına uygun şekilde gerçekleştirilmesinin takibi ile projenin
sonlandırılmasına yönelik iş ve işlemleri yürüterek kurula sunmak.
c) Kurulun yaptırılmasına karar verdiği projelerin
ihalelerine yönelik idari ve teknik şartnameleri hazırlayarak gerekli iş ve
işlemleri yürütmek.
ç) Başkanca verilecek diğer görevleri yapmak.
(8) Yönetim ve Destek Hizmetleri Grup Başkanlığının
görevleri şunlardır:
a) Başkanlık personelinin her türlü özlük işlemleri, personel
eğitimi ve personel hareketliliğine ait iş ve işlemleri yapmak.
b) Başkanlık faaliyetleriyle ilgili her türlü yapım, bakım,
onarım, satın alma, kiralama, ulaşım, güvenlik, aydınlatma, ısıtma, belge
yönetimi, demirbaş, arşiv ve depolama ile ilgili tüm iş ve işlemleri yapmak.
c) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
(9) Teknik Hizmetler Destekleme Grup Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a) Kurumca alınacak destekleme kararları doğrultusunda
kullanmak ve tahsis etmek üzere sanatsal üretim ve sunum sürecine yönelik her
türlü dekor, kostüm ve benzeri
ekipmanların üretilmesi, kullandırılması, iadesi ve
tasfiyesine yönelik iş ve işlemleri yürütmek.
b) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
(10) Özel Kalem Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Başkanın çalışma programını düzenlemek.
b) Başkanın resmi ve özel yazışmalarını, protokol ve tören
işlerini düzenlemek ve yürütmek.
c) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
(11) Hukuk Müşavirliğinin görevleri şunlardır:
a) 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve
Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun
Hükmünde Kararname hükümlerine göre hukuk birimlerine verilen görevleri yapmak.
b) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
(12) Strateji Geliştirme Grup Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanunu, 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ve
diğer mevzuatla strateji geliştirme ve mali hizmetler birimlerine verilen
görevleri yapmak.
b) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
(13) Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliğinin görevleri
şunlardır:
a) Başkanlığın basın ve halkla ilişkilerle ilgili
faaliyetlerini planlamak ve bu faaliyetlerin belirlenecek usul ve ilkelere göre
yürütülmesini sağlamak.
b) 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununa göre yapılacak
bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru bir şekilde sonuçlandırmak
üzere gerekli tedbirleri almak.
c) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
Atanma, personelin statüsü ve özlük hakları
MADDE 6 – (1) Kurum personeli, bu Kanunda öngörülen hükümler
saklı kalmak kaydıyla 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbidir.
(2) Ekli listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı Cetvele Türkiye Sanat Kurumu bölümü
olarak eklenmiştir.
(3) Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcısı ve Grup
Başkanı kadrolarına atanmak için hizmet süresi hariç 14/7/1965 tarih ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen şartlar aranır.
(4) Başkanın ve Kurul üyelerinin aylık ücretleri; en yüksek
Devlet memuruna mali haklar kapsamında yapılan her türlü ödemeler toplamını
geçmemek üzere, Bakanın önerisi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir. En
yüksek Devlet memuruna ödenenlerden gelir vergisine tabi olmayanlar bu Kanuna
göre de gelir vergisine tabi olmaz. Başkan ve Kurul üyeleri, 657 sayılı Kanun
ve diğer mevzuat uyarınca en yüksek Devlet memurunun yararlanmış olduğu sosyal
hak ve yardımlardan aynı usul ve esaslar çerçevesinde yararlanırlar.
(5) Başkan ve Kurul üyeleri görevleri nedeniyle işledikleri
ve kendilerine karşı işlenen suçlar bakımından Devlet memuru sayılırlar ve
haklarında 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. 4483 sayılı
Kanun uyarınca soruşturma izinleri Başkan ve Kurul üyeleri için Bakan
tarafından verilir.
(6) Kurul Başkanlığına ve üyeliğine atananlar ile Kurum
personeli 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi hükümlerine
tabidir. Sosyal güvenlik hak ve yükümlülüklerinin tespitinde; Başkan Bakanlık
Müsteşarı, Kurul üyeleri Bakanlık Müsteşar Yardımcısı, Genel Sekreter
Genel Müdür, Genel Sekreter Yardımcısı GAP İdaresi Başkan
Yardımcısına denk statüde kabul edilir.
(7) Başkanlık, proje gruplarında uzmanlık gerektiren
nitelikteki iş ve hizmetler ile proje inceleme ve değerlendirme işlemlerinde
görevlendirilmek üzere yerli veya yabancı kişileri istisna akdi veya iş
sözleşmesi hükümleri çerçevesinde çalıştırılabilir. Bu şekilde
çalıştırılabileceklerin sayısı sanat kurumu uzman ve uzman yardımcısı toplam
kadro sayısının yüzde otuzunu geçemez. Bu kişilere verilecek ücret ise en
yüksek sanat kurumu uzmanı brüt maaşının iki katını geçemez. Bunların sözleşme
şartları, mali hakları ve istihdamına ilişkin diğer esas ve usuller Kurumca
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Destekleme
Destekleme ilkeleri
MADDE 7 – (1) Kurul, projelerin değerlendirilmesi ve
desteklenmesine sürecinde;
a) Tiyatro, opera, bale, dans gibi sahne sanatları ve
bunların uyarlamaları ile müzik, edebiyat, görsel sanatlar ve geleneksel
sanatların geliştirilmesi, tanıtılması ve yaygınlaştırılması,
b) Sanat ürün, üretim ve faaliyetlerinden toplumun her
kesiminin yararlanması yoluyla ülkemiz genelinde çağdaş, verimli ve etkin bir
iletişim ortamının yaratılması,
c) Kültür ve sanat hayatımızın ve birikimimizin
zenginleşmesine ve korunmasına katkı sağlaması,
ilkeleri çerçevesinde karar verir.
Bu madde 1.Madde ile bağlantılıdır. Kurul’un görevi
1.Madde’deki amaçları sağlamaktır.
Destekleme usulü
MADDE 8 – (1) Bu Kanun kapsamında kullanılacak olan
destekleme bütçesinin hangi alanlarda ve hangi oranda kullanılacağı Kurul
tarafından belirlenir.
(2) Kuruma yapılacak destek başvurularının ön
değerlendirmeleri, sanat dalına göre ilgili destekleme grup başkanlığınca en az
üç en fazla yedi kişiden oluşturulan proje gruplarınca yapılır. Proje
gruplarında meslek birlikleri üyeleri, akademisyenler, ilgili alanda temayüz
etmiş kişiler arasından Başkan tarafından belirlenecek en az bir üye bulunur.
Proje grupları, başvuruları bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uyarınca
inceleyerek değerlendirme sonucunu rapora bağlar ve destekleme grup
başkanlığına sunar.
Proje gruplarının sayıları sabit olmalıdır.(örneğin 5)
Tüm üyeler Kurul üyelerinin önerisi ile kararlaştırılmalıdır. Grup Başkanları’nı
da seçilen üyeler kendi aralarında kararlaştırır.
(3) İlgili alan için belirlenen ödenekten hangi taleplerin
veya projelerin ne oranda ve ne şekilde destekleneceğine destekleme grup
başkanlıklarının önerisi üzerine Kurul karar verir. Bu kararlar doğrultusunda
desteklenecek projenin başvuru sahibi ile Kurum arasında tarafların
yükümlülüklerinin belirlendiği bir sözleşme akdedilir.
Bu sözleşme metni Kurul tarafından onaylanmalıdır.
(4) Nakdi destek, Kurumca doğrudan yapılan ödemeleri ifade
eder.
(5) Kurulca kararlaştırılan destek miktarı, proje
gruplarınca yapılan değerlendirmeye göre belirlenen proje giderlerinin % 50′sini
aşamaz. Ancak Kurul, sanat dalları veya projenin niteliği itibariyle bu oranı
artırmaya yetkilidir. Ayrıca Kurul, yazım projeleri ile sergi
kataloglarının giderlerinin tamamının desteklenmesine de karar verebilir.
%50 afaki bir rakamdır.
Maddede bunun bilindiği görülmektedir. Bu nedenle bir sınırlama olmaması
gerekir. Yazım projelerine ve sergi
kataloglarına ayrıca bir cümle açmak gereksizdir.
(6) Destekleme grup başkanlıkları ve proje grupları ile
desteklemeye ilişkin çalışma esas ve usulleri Kurum tarafından çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.
(7) Büyükşehir ve il belediyeleri ile il özel idareleri,
değerlendirme ve karar organlarını kendi mevzuatlarına göre oluşturmak
suretiyle, bu Kanun ve bu Kanun uyarınca çıkarılan mevzuatta belirtilen esas ve
usuller doğrultusunda illerindeki sanat projelerini destekleyebilirler.
Belediyelerle ilgili bu madde belediyelerin yetkilerini
zımmen daraltmaktdır. Bu nedenle bu madde kaldırılmalıdır.
Destekleme türleri
MADDE 9 – (1) Bu Kanun kapsamındaki desteklerden;
a) Yazım Desteği: Tiyatro, opera, bale, dans gibi sahne
sanatları ile müzik, edebiyat ve benzeri alanlara yeni ve nitelikli eserler
kazandırmak amacıyla yeni yazılmış eserler için yerli sanatçılara,
b) Salon, Sanat Galerisi ve Sergi Salonu Desteği: Ülkemize
yeni sahneler, sanat galerileri ve sergi salonları kazandırılması amacıyla,
sahip oldukları veya kiraladıkları binayı bu amaçla düzenleyen ve işleten
kişilerin, kira, tadilat, bakım, onarım, aydınlatma, ısınma veya personel
giderlerinden, hizmetin devamını sağlayacak miktarının söz konusu mekânın belli
bir süre Kurum tarafından kullanılması veya bu Kanun kapsamındaki başvuru
sahiplerine kullandırılması karşılığında,
“Kurum tarafından kullanılması” ne anlama gelmektedir.
Amaç nedir? Kurum kendisi de gösteri mi planlamaktadır?
c) Sahneleme ve Sergileme Desteği: Tiyatro, opera, bale,
dans gibi sahne sanatları ile müzik ve benzeri etkinliklerin sahnelenmesi ile
görsel sanatlar ve geleneksel sanatların sergilenmesine ilişkin giderler için,
ç) Geleneksel Türk Tiyatrosu Desteği: Geleneksel Türk
tiyatrosunun yaşatılması, yaygınlaştırılması ve gelecek kuşaklara aktarılmasını
sağlamak amacıyla gerçekleştirilecek faaliyetler için,
d) Geliştirme Desteği: Tiyatro, opera, bale, dans gibi sahne
sanatları ile müzik, edebiyat, görsel sanatlar ve geleneksel sanatların
geliştirilmesi, güçlendirilmesi, tanıtılması ve yaygınlaştırılması ile
sanatçıların yetiştirilmesi amacına yönelik, ticari amaç gütmeyen eğitim,
araştırma ve yayın projeleri için,
doğrudan geri ödemesiz olarak yapılır.
Ödeme ne zaman yapılır?
(2) Kurum; projeleri, başvurular doğrultusunda bedelsiz ve
geçici olarak salon, sanat galerisi veya sahne tahsis etmek, sanatsal üretim ve
sunum sürecine yönelik dekor, kostüm, baskı ve her türlü teknik ekipman
sistemleri sağlamak suretiyle de destekleyebilir.
Devlet Tiyatroların’nın kullandığı tüm salonların, atölyelerin,,
tüm ekipman ve aksesuvarları ile birlikte Kurum’un bünyesine (envanterine) alınmış
olduğunun belirtilmesi gerekir.
(3) Kurum, verilecek destekler ile bu Kanunun 11 inci
maddesi kapsamındaki özel nitelikli destekler ve yaptırılacak projelere ilişkin
yıllara sari sözleşme yapmaya yetkilidir.
Desteğin geri alınması
2.Madde’de “geri ödemesiz destek” ifadesi varken bu
maddenin amacı nedir? Özellikle “amaca uygun olmamak” kriteri geçerli olmayan
bir nedendir. Projenin gerçekleşmemesi
paranın geri alınmasına neden olabilir. Ancak ödemeler aşama aşama
yapılırsa bu sorun da ortadan kalkar. Yâni belgeye dayalı ve sözleşmede
belirlenen aşamalara göre ödeme yapılması gibi. Destek alanın projeyi
gerçekleştirememesi durumunda Kurum olaya müdahale etme yetkisini elinde bulundurmalı
ve desteklenen projenin tamamlanmasını sağlamalıdır.
MADDE 10 – (1) Bu Kanun kapsamında yapılmış olan destekler,
başvuruda belirtilen işler veya amaçlar doğrultusunda kullanılmadığının tespit
edilmesi veya Kuruma karşı sözleşmede belirtilen yükümlülüklerin yerine
getirilmemesi halinde, haksız yere yapılan destek ödemeleri, genel hükümlere
veya sözleşme hükümlerine göre tahsil edilir. Hakkında geri alma işlemi
doğmasına sebebiyet veren başvuru sahibi kişi veya kuruluş, bu Kanun
kapsamındaki desteklerden, Kurulun desteğin geri alınmasına yönelik kararından
itibaren üç yıl süreyle yararlandırılmaz.
(2) Proje sahibince haklı bir nedenle projenin uygulanması
imkânının ortadan kalkması veya projenin uygulanmasının devamının imkânsız hale
gelmesi gerekçesiyle, kararlaştırılan destek tutarının alınan kısmının
tamamının veya kısmen iade edilmesi talebinin Kurulca uygun görülmesi halinde,
söz konusu tutarın Kuruma iadesinde yürürlükteki kanuni faiz oranı uygulanır.
(3) Bu madde kapsamında destek sağlanan projeler, bu Kanun
hükümlerine ve destek sözleşmesinde belirlenen yükümlülüklere uygun olarak
gerçekleştirilir.
(4) Bütçe imkânları da dikkate alınarak desteklenmesi
kararlaştırılan projelere ilişkin destek sözleşmeleri, kararların Kurul
tarafından onaylandığı tarihten itibaren 60 iş günü içerisinde taraflarca
imzalanır. Aksi takdirde, söz konusu destek Kurum tarafından kullandırılmaz.
(5) Desteği alan, yıllara sari projeler dışında
yükümlülüklerini yerine getirmeden aynı destek türünden faydalanamaz.
Yükümlülüklerin yerine getirilmesi halinde, aynı tür destekten tekrar
faydalanabilir.
(6) Bu maddenin uygulanması ile verilen desteklerin
izlenmesi ve takibine ilişkin esas ve usuller, destek miktarlarının sınırları
ile diğer hususlar çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yönetmeliğin Kurum’ca hazırlanacağı açıkça
belirtilmelidir.
Özel nitelikli destekler ve proje yaptırılması
Her proje “”özel”dir. Bu nedenle ayrıca bir “özel proje”
tanımı işleri karıştırır. Böyle bir bahane yaratılmamalıdır.
MADDE 11 – (1) Kurum; tiyatro, opera, bale, dans gibi sahne
sanatları ile müzik edebiyat, görsel sanatlar ve geleneksel sanatlar
alanlarında; ülke tanıtımına yönelik görsel-işitsel yapımlar da dâhil olmak
üzere özel nitelikteki her tür ulusal ya da uluslararası proje ve yapımları
destekleyebilir ya da doğrudan yapılmasını sağlayabilir.
(2) Kurum; sanatçı adayı üstün yetenekli çocuk ve gençlere
yurt içinde ve yurt dışında eğitim desteği, üstün yetenekli sanatçılara yurt
dışında ileri eğitim desteği, bu kişilere ihtiyaç halinde enstrüman ve malzeme
desteği sağlayabilir. Başvuruların değerlendirilmesinde, ilk ve ortaöğretim
düzeyindeki kişiler hakkında Milli Eğitim Bakanlığının, lisans ve lisansüstü
eğitim düzeyinde olanlar için de Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının görüşü
alınır.
(3) Kurum; bu Kanun kapsamındaki sanat faaliyetlerinin ülke
geneline yaygınlaştırılması amacıyla, hizmet alımı yoluyla projeler ve işler
yaptırabilir.
(4) Kurum, talep üzerine bakmaya mecbur olduğu aile
bireylerini veya kendisini geçindirmeye yetecek geliri bulunmayan, telife konu
fikir ve sanat eseri üretenleri bütçe imkânları dâhilinde destekleyebilir.
(5) Kurum, sahne sanatları alanında Kurulca destek verilen
ve mali yıl içerisinde en çok izleyici sayısına ulaşan ilk üç gösterinin proje
sahiplerine, yıl içerisinde elde ettikleri hasılatın yüzde onunu geçmemek üzere
ek destek verebilir.
(6) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usuller
Kurumca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Gelirler ve kullanımı
MADDE 12 – (1) Kurumun gelirleri;
a)Genel bütçeden yapılacak yardımlar,
Bu “yardım” adıyla değil bir bütçe kalemi olarak
belirtilmelidir. Zira yardıma kim karar
verecek tartışmasına yol açar. Bütçenin tutarı ise başlangıçta ikame edilen
kurum ve hizmetlerin bütçesinden az olmamalıdır. Daha sonra gerçekleşmeye
bakarak yeni bütçeler belirleneceği açıklanmalıdır.
b) 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon
ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki kurum ve kuruluşlar
tarafından aktarılan kamu paylarından alınan tutarlar,
Ne kadar çok şans oyunu oynanırsa sanata yapılacak hisse
artacaktır anlamına gelecek bu maddeden vaz geçilmelidir.
c) Kurum atölyelerindeki mevcut kapasiteyi değerlendirmek
üzere, Kurum tarafından belirlenen ve Kurul tarafından onaylanan fiyat tarifesi
çerçevesinde Kurum dışına yapılan mal ve hizmet teslimlerinden elde edilen
gelirler,
ç) Geri ödemeler ve geri almalar,
d) Her türlü yapım ve yayın, hizmet ve üretim gelirleri,
e) Kurum gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen
gelirler,
f) Ayni ve nakdi bağış ve yardımlar,
g) Bu Kanun kapsamında gerçekleştirilecek iş ve işlemlerden
alınacak ücretler,
ğ) Diğer gelirlerden
oluşur.
(2) Kurum faaliyetleri için kullanılacak toplam gelirlerin
yüzde beşini aşmamak üzere Kurulca belirlenen ve Bakan tarafından onaylanan
kısımlar Kurum bütçesine gider kaydedilmek suretiyle özel hesaba aktarılır. Bu
hesaplardan yapılan harcamalar 5018 sayılı Kanun ve 4734 sayılı Kanun
hükümlerine tabi değildir. Aktarılan tutarların harcanması,
muhasebeleştirilmesi ve alımlarda kullanılacak ihale yöntemlerine ilişkin usul
ve esaslar Kurulun teklifi Bakanın önerisi üzerine Başbakan tarafından
belirlenir.
Özerk bir kuruluşta Başbakan’a ve Bakana bu yetki
verilmemelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder