2015 yılında Aziz Nesin'in 100. doğum günü olacaktı.
Aziz Nesin 1995 yılında öldü, 80 yaşında.
Hikâyeler, romanlar, oyunlar, köşe yazıları, mektuplar,
çocuk kitapları, çizgi romanlar, makaleler, gezi notları, anı kitapları,
şiirler bıraktı geride.
Zübük, Gol Kralı, Tatlı Betüş , Yaşar Yaşamaz gibi yüzlerce
tip yarattı.
Yazdı yazdı yazdı.. Yaşamak için yazdı. Yazmak için yaşadı.
Konuştu, söyleşti. İnsanlığın vicdanı, Türkiye'nin nabzı oldu.
Çatalca'daki Nesin Vakfı'nda kollarını kalbini çocuklara,
gençlere açtı.
Eserleri yabancı dillere en çok çevrilen dört Türk
yazarından biri. Onu dünya tanıyor.
Türkiye'de dünyada pek çok ödül aldı.
Ama Türkiye onu takip etti, yargıladı, tutukladı, mahkûm
etti, hapis yatırdı, yakmak istedi.
'Bu ülkenin yüzde altmışı aptaldır' dedi. Haksız mı?
Versus Tiyatro, bu büyük çınarı anmak için onun kısa
oyunlarından ikisini, Bir İnsan Başı Üstüne Üç Sesli Üzünç ve Sen Gara Değilsin'i
sahnelemiş.
Bir İnsan Başı Üstüne
Üç Sesli Üzünç, hakkında vur emri çıkarılmış ve başı için ödül konulmuş bir
Suçlu, onun peşindeki Polis ile Muhbir
arasında geçer. Kaçamayan Suçlu ve Yakalayamayan Polis tuhaf bir diyalog içindedir. (Bana Hamlet'in
kararsızlığını hatırlattı.)Muhbir'in bir eylem yapabilmesi 'elinde değildir'
ama Muhbir yüzünden eylemsizlikten eylem
çıkar. Üçü de üzülür ama üzünçleri farklıdır.
Üzünçlerini kendilerine uygun mazeretlerle gerekçelendirirler. Aziz Nesin suç, ceza takdiri, cezalandırma
kavramları üstüne algı oyunları yapar. Eylemleriniz için kendinizi tatmin eden/haklı çıkaran bir
mazeret bulabilirsiniz. Olayın sonucu olayın kendisini anlatmayabilir.
Sen Gara Değilsin,
bir kahraman yaratma hikâyesidir. Toplumlar, kahraman yaratmaya, yaratılmış kahramanları sahiplenmeye hazır bir körlük içindedir. Kahraman için dikilen heykeller gerçeğin
kendisinden daha önemli hâle gelebilir. Resmî tarih, diktiği heykeli yıkmaz, gerçeği
kabullenemez, reddeder.
Versus, her iki oyunda
yazılanı 'kıraat etmiş'. (Bu hususta eksiklik yok. İcra iyi.) Bunda Aziz
Nesin'in hiçbir eksik kalmasın anlayışının da etkisi var. Yazıldığı şeklin dışında
yeniden 'okuma' olanağı kısıtlı. Buna rağmen Versus dekor tasarımı ile yorumu zorlamış. Aynı sahnede yan yana duran, pvc borulardan yapılmış ağaç ve heykel her
iki oyunu aynı temele oturtma eğiliminin
göstergesi. Ancak soyut heykeller tekstteki
gerçeği de soyutluyor. Bence Versus, en başta 'absurd' tanımına takılı kalmış. Oyunculukta da bu
anlayış kendini gösteriyor. Bence
gerçekçi (ve de dramatik) oynamaları daha iyi olurdu.
Versus, her iki oyunu
Aziz Nesin'in şiirleri ile bağlamış. Ama bu örneğin Türk müziği fasıl icrasındaki kadar bütünlük sağlıyor. Fasılda
da makamdan makama geçiş solo
enstrümanın doğaçlaması(taksim) ile yapılır. Ben Nihan Aypolat tarafından
şahane yorumlanan şiirleri o sololara benzettim, dinlemekten çok keyif aldım ve
oyunun içinde bütünlük olmayışına aldırmadım. Sonunda ben o geceyi Aziz Nesin'i
anma akşamı olarak yaşadım. Hem şiirler çok güzeldi hem de oyunlar iyi oynandı.
Aziz Nesin'i hatırladıkça ne kadar çok eksildiğimizi daha çok anlıyorum. Haksız mıyım?
Melih Anık
Kaynak
Beş Kısa Oyun- Aziz Nesin- Şiir Tiyatro Yayınları
Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu- Sevda Şener- Mitos Boyut
Yayınları
Aziz Nesin'in Beş Kısa Oyununda Absurd Tiyatro İzleri
Aziz Nesin / Kısalar
Bir İnsan Başı Üstüne Üç Sesli Üzünç
Sen Gara Değilsin
yazan Aziz Nesin
yöneten Kayhan Berkin & Arda Öztürk
süpervizör Metin Balay
reji asistanı Nihan Aypolat
dekor&poster tasarım Gökhan Kodalak & Tuğçe Kodalak
oynayan Cenk Hakan Köksal,Kayhan Berkin,Kerim Urun,Kubilay Çamlıdağ,Nihan Aypolat,Şevket Süha Tezel
Aziz Nesin'i sevmek yada...
YanıtlaSilMelih Anık, Aziz Nesin'i seviyor. Ülkesini seven, Aziz Nesin'i sever. Siz de, Aziz Nesin'i sevin...
Hilmi Bulunmaz