Tiyatro
Durak, yoğun istek üzerine 'Titanik Orkestrası'na 3. sezonda devam ediyor. Ülkemizde(ve
dünyada) 'Albay Kuş' ile sükse yapmış
olan Bulgar yazar Hristo Boytchev(1950)'in yazdığı oyunla Tiyatro Durak, 23.Vasilli Drumev
Uluslararası Tiyatro Festivali'nde En İyi Yabancı Performans Ödülü'nü(2014), 14.Direklerarası
Seyircileri Ümit Veren Yeni Tiyatro Grupları Ödülü'nü(2014) almış.
Titanik
Orkestrası(1999), Beckett'in "Godot'yu Beklerken"(1953), Miodrag
Bulatovic'in 'Godot geldi'(1966) oyunlarının izinde giden bir oyun. Ovanın
ortasında bir tren istasyonunda dört kişi, istasyonda durmadan geçip giden
trenlerin durmasını bekliyor. O trenlerden atılan şeylerin içinden düşen bir
kutunun içinden Harry Houdini düşüyor sahneye. Godot Geldi'de fırıncı olan
Godot, Titanic Orkestrası'nda sihirbaz olarak karşımıza çıkıyor.
Harry, meğerse bu
istasyondaki insanları arıyormuş. Doktor hastanın ayağına gelmiş yâni. Amacı da
belli : Onları 'ruhun enginliklerine gönderecek'. Çünkü "Dünya bir Titanik gemisidir. Biz, insanlar
da yolcu.. Tek kaçış yolu maddeyi ruha
dönüştüren illüzyondur Orada, herkes hayâl ettiği şeyi gerçekleştirecek. bu da
yaşamın sadece bir hayâl olduğunu kanıtlayacaktır. Orada, yani ruhun harika
dünyasında."(oyun)
"Herkes
kendi içinde koskoca dünya’nın ruhunu taşır ve yok olarak yine o ruhun içinde
eriyip gidecektir Titanic
battıktan sonra, orkestra 10 dakika çalmaya devam etti. Buzlanmış cesetler bulunduğunda,
müzik halen okyanusun derinliklerinden yayılıyordu"(oyun)
Sihirbaz huzursuz ve esrik ruhlara huzurun yolunu gösteriyor.
Merak edilecek bir şey yok. Ruhları evren içinde yayılacak. Oyunun başında aynı
şeyleri göremeyen dört kişi, trene binmiş oldukları hayâlinde birleştiklerinde sihirbazın
amacı da gerçekleşmiş oluyor. Artık onlar kolaylıkla kontrol edilebilir kıvama
gelmişler nereye çekilseler oraya gidecek durumdalar.
Beckett'in bir türlü gelemeyen Godot'sundan, Bulatovic'in
hayâl kırıklığı yaratan Godot'suna evrimleşen süreç, ilkinden 60 yıl sonra
belki de başka bir çözüm olmadığı ya da olanaksız göründüğü/gösterildiği için kurtuluşu, insanın kendisini bir
illüzyon dünyasında kaybetmesinde bulacağı inancına doğru dönüşüyor. Zamanımızın sihirbazları dünyayı bir illüzyon
alemine sürüklüyor. Dünyayı değiştiremezsin küçük adam, seni mutlu edecek
illüzyonun içinde kaybol. Bu
'gerçeği'(!) görmek ve anlamak için Titanik Orkestrası bire bir.(Uyanın hey
uyanın!)
Tiyatro
Durak aldığı ödüllerin hakkını veriyor: Güzel bir performans ile umut veriyor.
DOKO(Burak
Dur), LUKO(Güney Tuncel), METO(Kadir Hasman), LYUBKA(Aslı Nişancı), HARRY(Öner
Ateş) samimi ve iyi oyunculukla seyircileri memnun ediyor. Bu tür , kendi
tiyatrosunu yapmak için bir araya gelmiş gençlerden oluşan topluluklarda,
oyuncuların tümüyle kontrol altına alabilecekleri tek unsur oyunculuk. Oyunun
teknik kısımlarına ait özellikler, maddi olanakların yetebildiği yere kadar
gerçekleşebiliyor. 'Titanik Orkestrası'nda da bu husus ile ilgili sınırlamalar
oyunun çok daha başarılı olmasının
önünde engel. Dekor tasarımı, ışık, mizansenle ilgili ayrıntılar maalesef çok
da doyurucu değil. Titanik Orkestrası'nın eldeki sahneye uydurulmuş, başka
başka salonlarda oynama olasılığı göz önüne alınarak hazırlanmış bir oyun olduğu çok açık.
Anlayışla karşılamakla beraber gene de benzer topluluklar için de geçerli olmak
üzere, söz ile ilgili yorumlarda yapılan titiz çalışmanın oyunların teknik
kısımlarıyla ile ilgili de yapılmasını öneririm. Yokluktan yaratıcılığın doğacağına inanıyorum. Bunu,
yeni oyunlarında Tiyatro Durak'tan bekliyorum. Onlarda gördüğüm heyecan, enerji, başarabileceklerini söylüyor bana.
Oyunu
seyrettiğim gece seyircinin gençlerden oluştuğunu gördüm. Tiyatro Durak bence
doğru bir tiyatro yaparak genç seyirciye tiyatro sevdiriyor. Tebrik ederim.
Melih
Anık
Oyunun
Künyesi:
Yazan:
Hristo Boytchev
Çeviren : Hüseyin Mevsim
Yöneten:
Çetin Etili
Yönetmen Yardımcısı: Kadir Hasman
Dekor
ve Işık Tasarım: Çetin Etili
Reji
Asistanı: İclal Atasoy
Afiş
Tasarım: Berkcan Okar
Fotoğraf:
Mikail Yılmaz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder