Seyretttiğim
gece oyun, bana bir şeylerin tam olmadığına dair bir takım izlenimler verdi. Doğrusu
salon kahkahalar arasında iken ben tebessüm edemedim. Uzun zamandır futbol
seyircisi ruhunu kaybetmiş olmamdandır belki. Seyirci yerini tribün haline
getiren sahnedeki kale, yedek kulübesi, skorbord, yeşil çimen ve tabii ki
futbol topu bende bir itilme yaratmış olabilir. Oyunun tiyatro seyircisi için değil
de stattaki futbol seyircisi için yapılmış olduğunu düşündüm. Bu fena bir şey
değil tabii ki. Futbol seyircisi bu tür oyunlarla tiyatroya ısınacaksa çok da
memnun olurum. Belki o zaman Bursaspor Teksaslılarının yaptığı gibi oyunda
takımlarına küfreden(!) Beşiktaşlı var diye şehirlerine festival için gelen
tiyatro topluluğuna, o oyuncuyu oyundan çıkartması için baskı yapmaz,
isteklerini yaptıramaz ve şehrin tüm ileri gelenleri de bu baskıya boyun eğip
susmazlar. Erkekler, Futbol ve Dahası denilince benim aklıma gelen 'daha' işte
bu.
30 Mayıs 2018 Çarşamba
17 Mayıs 2018 Perşembe
Türk Tiyatrosu'nda Ödül Felaketi
Her yıl
Nisan ve Mayıs aylarında İstanbul'da ödül felaketi yaşanıyor. 'Ülkemizde'
diyemiyorum zira ödüller İstanbul'da küçük bir çevrenin ilgi alanı içinde. Her
yıl çeşitli isimler altında yenileri 'türeyen' ödüllerin jüri üyeleri ile
adaylar arasında esen bir heyecan fırtınası(!) ortalığı kasıp kavuruyor(!) Küçük
bir grup kendi arasında eğleniyor.
Ödül
sürüsünün lokomotifi Afife Ödülleri. O belli olunca arkadaki katar kendini
ayarlıyor. Afife'de adı geçmeyenler diğer ödüllerde değerlendiriliyor(!)
Böylelikle herkese boncuk veriliyor.
Ödüller
Türkiye'ye hâkim olan zihniyetin aynası. Yanlışları göstermesi gereken tiyatro,
ödüller ile nasıl bir bataklığın içinde olduğunu ifşa ediyor. Bu yazı son on
yıllık bir takibin sonucudur. Madde madde yazayım:
15 Mayıs 2018 Salı
Bergama Tiyatro Festivali'nde Terzopoulos ve 'Ajax The Madness'
'Ajax The Madness' birincisi(2018) yapılan Bergama
Tiyatro Festivali'nin kapanış gösterisiydi. Programda, kağıt üstünde,
Terzopoulos ve Attis Tiyatro isimleri festivalin zirvesini belirliyordu. İki
gece önce saatlerce süren yağmura ve yağmur riskine rağmen açık hava sahnesi Asklepion'u
dolduran seyirci kadar bir seyirci topluluğunu cezbetmemiş olsa da böyle bir
gösteri için hiç de kötü sayılmayacak, çoğunluğu gençlerden oluşan bir topluluk
vardı. Kuyrukta beklerken sohbet ettiğimiz Menemenli iki genç tiyatro ile yakın
bir ilgileri olmadığı halde böyle 'ışık oyunları' olan değişik gösterilerden
hoşlandıkları için orada olduklarını söyledi. Oyunun bir yerinde aktör iki
elinde tuttuğu ufak su dolu plastik torbaları başının üstünde birbirine vurup
patlatınca çıplak bedeninde kırmızı ışık altında parlayan su damlalarını coşkuyla
alkışladı seyirci. O zaman Menemenli gençlerin söylediği aklıma geldi. Seyirci
'action' seviyordu. Sahnedeki aktör,
içinde sakladığı bıçaklar olan yumruklarını karnına vurup bıçakları saplar gibi yaptıkça
arkamızda oturan iki -yaşı bizimkine yakın- kadın çok heyecanlandı. Ama keyf
aldıklarını da çıkardıkları seslerden anlamak mümkündü. Onlar da 'action'-severdi.Bu
seyirci oyun sonunda yerinden fırladı ayakta alkışladı oyuncuları ve
Terzopoulos'u. Bence o da 'action'dı.
8 Nisan 2018 Pazar
Pürtelaş'ın Martı'sı Neden Uçamıyor?
Pürtelaş'ın Martı'sı için tanıtımlarda kullanılan ifadeler şunlar:
"Türkçe versiyon, güncel yorum, Çehov'a bugünden selam". Pürtelaş'ın
Martı'sı bu üçünü bir araya getirememiş. Türkçe versiyon, Çehov'a bugünden
selam verememiş; Türkçe versiyon adı üstünde yeniden yazıldı diyor o nedenle
güncel yorum da olamamış. Önce bu yüzden
Martı başarısız.
19 Şubat 2018 Pazartesi
Antalya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Hakkında
Son Antalya seyahatim sırasında Antalya Büyükşehir
Belediyesi Şehir Tiyatroları'ndan(AŞT) iki oyun seyrettim. Biri Engin Alkan'ın
yönettiği Tarla Kuşuydu Jüliet diğeri Litvanyalı yönetmenin 'black-box' tekniği
ile sunduğu Farklı isimli çocuk oyunu idi. AŞT, şehrin merkezindeki salonu inşaat
hâlinde olduğu için gösterilerini Antalya Mall'daki sahnede yapıyor. Antalya
Tramvayı ile ulaşım rahat ve ucuz. Öğrendiğime göre kısa sürede şehrin
merkezine eski sahneye dönecekmiş. Antalya'da planlanan ve yapımı devam
eden başka sahneler de varmış.
Konuştuğum kişiler Belediye Başkanı Menderes Türel ile birlikte AŞT'ın 'can'landığını
belirtti. Bunu AŞT'ın Genel Sanat Yönetmeni Mehmet Özgür'ün 2017-2018 Sezonu
Program kitabındaki yazısında Başkan'a yönelik övgüleri de teyit ediyor.
15 Şubat 2018 Perşembe
İstanbul DT'da Sabun Köpüğü: Tamamen Doluyuz
İstanbul Devlet Tiyatrosu'nda 'Tamamen Doluyuz' isimli
bir oyun oynanıyor. Bu yazı, oyun eleştirisinden daha çok ödenekli bir
tiyatronun oyun ve oyuncu seçimi ile ilgili olacak.
Oyun sabun köpüğü gibi. New
York'da müşterileri şöhretli kişiler olan bir lokantanın rezervasyon masasında telefonda
kayıt alan, asıl mesleği oyunculuk olan bir gencin mesleği, ailesi, iş
arkadaşları, patronu ve müşterilerden oluşan dünyasına giriyorsunuz. Sonunda
her iş tatlıya bağlanıyor. Eğlencelik bir sabun köpüğü bu oyun.
2 Şubat 2018 Cuma
Tiyatro Pera'dan 'Vanya, Sonya, Mâşa ve Spike'
'Vanya,
Sonya, Maşa ve Spike', 2013 Tony Ödülü almış bir oyun. Christopher Durang(1949) tarafından
yazılmış, Nesrin Kazankaya tarafından tercüme edilmiş. Tiyatro Pera tarafından sahneleniyor. Yücel Erten yönetmiş
oyunu. Oyun, 2016'daki 20.İstanbul Tiyatro Festivali için hazırlanmış ve 2017
tiyatro ödüllerinin gözdesi olmuş. Neredeyse her büyük ödülde oyunun ismi
geçmiş. Oyuna oyunculuk dallarında çeşitli ödüller verilmiş. En iyi erkek,
yardımcı erkek, kadın, yardımcı kadın oyuncu dallarında alınan ödüllerin genel
değerlendirmesi bize ismi üstünde mutabakat sağlanmış gibi görünen Tilbe Saran'ın oyunun yıldızı olduğunu gösteriyor.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)