31 Mayıs 2011 Salı

Bir Oyun Üzerine 4000 Karakterlik Eleştiri

(Bir tiyatro eleştirmeninin anılarından)
“Dün akşam ünlü tiyatrocumuz  A.S.’ nin oyununun  galasına gittim.
Gitmek istemedim ama mazeret bulamadım. Keşke bir seyahat falan olsaydı, hasta olsaydım da gitmeseydim. Ama olmadı. Ertesi gün ödül töreninde olacağım. Bana “en iyi eleştirmen ödülü” vereceklermiş. Hastayım dersem herkes yalan söylediğimi anlayacak.  Mecburen gittim.
Kısa bir oyundu, arasız. Mecburen oyundan sonra  kokteyle kaldım, kaçamadım.
Ortalarda görünmek lazım. Görünmesem A.S., gönül koyar, hatta azarlar bile. Azarlasın… A.S.   Türk Tiyatrosu’nda bir doruktur. Ne yapsa boynumuz kıldan ince.
Beni görünce hemen oyunu nasıl bulduğumu sordu. Aslında bana doğru gelirken bakışları ile beni uyarıyordu. Oyunu beğenmedim ama o bakışlar karşısında ne diyeceğimi hızla aklımdan geçirdim. Böyle durumlar için “arşivim” var ama.. Lafı uzatmaya çalıştım. Ona övgüler yağdırdım, nasıl iyi görünüyor, nasıl sağlıklı ve nasıl hala dimdik ayakta…  “Bu oyunu oynamanız şart mıydı” diyeceğim ama yakışık almayacak. Çok da çalışmışlar. Mırın kırın edip “elinize sağlık” dedim. Bu laf ortada bir laftır. Ben çok kullanırım. Ne iyi ne de kötü demektir. Herkes de bilir ama birbirini yüzlemez.  A.S. de üstelemedi. “Sağol canım” dedi ve sanki başka birisini fark etmiş gibi yanımdan uzaklaştı. Onun tonlamasının ne anlama geldiğini çok iyi bilirim. Bu “canım” var ya işte o “canım” hayra alâmet değil… Öyle bir “canım” işte.. Bir şeyler daha hazırlamıştım. Ama fırsat olmadı , bir daha yanıma gelmedi.
A.S., tek tek yazıları okur,yazanı da,yazılanı da unutmaz. Onu üzmemek gerek. Kimlere ne yazılar yazdım. A.S. gibi bir sanatçıdan mı esirgeyeceğim övgümü.  Tiyatrosu da zor durumda. İyi yazayım ki seyirci gelsin. Hem tiyatroya karşı da görevim var benim!
Gazetede yazılarım 500 sözcük, (boşluk dahil) 4000 karakter ile sınırlı. Bir yazı planı yaptım.
A.S.’nın Türk Tiyatrosundaki yeri : 1220 karakter
Tiyatrosunun yeri :  750 karakter
Oyunda anlatılan hastalığı anlatma : 500 karakter
Oyunun yazarı ve konusu : 750 karakter
Oyuncular :  250 karakter
Yönetmen,Çevirmen :  250 karakter
Dekor,kostüm,ışık :  250 karakter
Geriye kaldı  30  :  “Senenin oyunu.. Mutlaka görün.”
Yazıyı planladıktan sonra rahatladım. Artık yarın toparlarım.
Tiyatromuz çok zor bir dönemden geçiyor .  Seyirci sayısı düşüyor, ekonomik kriz var. Seyirciyi tv başından kaldırmak , kıpırdatmak  gerek.  Tiyatronun ses getirmesi çabasına bir halka da ben eklemeliyim. Bana yakışan da budur.”
(Allah rahatlık versin! Amin!)
 Melih Anık

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder