26 Nisan 2011 Salı

Tiyatroda Yeni bir İşletim Modeli Önerisi – “Sanat Nefes Alacak”

Bir ihale yapılmış. İhalenin konusu :  “Bando elemanı hizmet alımı”
İhale ilânında " İstekli, ihale konusu işi yerine getirmek için aşağıda belirtilen teknik personeli çalıştırdığına veya çalıştıracağına dair taahhütname verecektir" denilmiş. Çalıştırmış olmasa da olur yani…. Çalıştırma azmi ve isteği olsun yeter!
“Aranan Teknik Personel” :
 8 Adet Çevgan ( Marşları Okuyan Kişi ), 4 Adet Zurna Çalan, 4 Adet Boru Çalan, 4 Adet Nakkare Çalan, 4 Adet Zil Çalan, 4 Adet Davul Çalan, 1 Adet Kös ( İki adet büyük davul ) Çalan, 1 Adet Türk Bayrağı Taşıyan, 1 Adet Mehterbaşı ( Topluluğun Şefi ), 2 Adet Tarihi Zırh Giymiş Temsili Muhafız, 3 Adet Sancak ( Kırmızı,Yeşil,Beyaz ) Taşıyan, 1 Adet Hücum Tuğ Taşıyan, 2 Adet Tuğ Taşıyan, 1 Adet Çorbacıbaşı ( Topluluğun Komutanı ) Bando İçin 2 Adet Flüt-Picola Çalan, 6 Adet Klarnet Çalan, 7 Adet Trompet Çalan, 2 Adet Korno Çalan, 3 Adet Saksafon Çalan, 1 Adet Trombon Çalan ve 1 Adet Solist. 
Bunları bir arada çalıştırmış olan var mıdır? Görev tanımı önemli değil "adam istiyoruz onları mehter yaparız”  denilmiş. Ne hoş ve yararlı bir meslek kazandırma çabası!
İşi sıkı tutmuşlar: " İstekli, kendisinin veya yönetici kadrosu ile işi yürütecek teknik personelin eğitimi ve mesleki niteliklerini gösteren belgelerini verecektir."
Yani şudur :  Tarihi Zırh Giymiş Temsili Muhafız, Tuğ Taşıyan , Türk Bayrağı Taşıyan, Hücum Tuğ Taşıyan, Sancak  ( Kırmızı,Yeşil, Beyaz ) Taşıyan, Çorbacıbaşı'nın  özgeçmişleri verilecek.
Örnek olarak bir özgeçmiş sunuyorum:
Tarihi Zırh Giymiş Temsili Muhafız'ın Özgeçmişi
Adı :                      Temsil
Soyadı:                  Muhafız
Doğum yılı:            1985
Tahsili:                  Lise'den terk
Boy:                      1.80 metre
Kilo:                      95
Medeni Durumu:     …… ili Mehterbaşı'nın kızı ile nişanlı
İş tecrübesi
Kreş:
 "Vatanım" isimli rontta Muhafız rolü (resim)
İlk Okul:
23 Nisan müsameresi – "Borçlu Olduklarımız" temsilinde asker rolü (resim)
Yavrukurt- Oymak başı yardımcısı- Kamp nöbetçisi(resim)
Orta Okul:
19 Mayıs gösterisi- ‘İnsan kule’de en alttaki omuz(resimde ensesi görünen)
İzci- Orman yürüyüşünde kumanya nöbetçisi
Okul güreş takımında orta sıklet güreşçi (resim)
Lise:
29 Ekim Cumhuriyet Yürüyüşü(resim)
Temsilî düşman kuvvetlerinden esir alınmış asker(resim)
Karakucak güreşlerinde destede il ikincisi (resim)
Askerlik:
Garnizon kapısında jandarma nöbetçiliği(resim)
Karşılama törenlerinde zırhlı ekipman koruyucusu(resim)
İstanbul'un Kurtuluş Günü Törenleri - Ulubatlı Hasan'ın Koruyucusu (Zırhı ilk kez orada giydi) Kalede Sancak Nöbetçisi (Törenlerden sonra 24 saat surlarda nöbet tuttu)
Zırhlı arabada Makam Şoförü
Sivil Savunma Kurtarma Birliği:
Nükleer  ve kimyasal Madde tespit ve temizlenme birliği zırhlı paletli araç bakım ekibi gözlemcisi
Şu andaki görevi:
İtfaiye'de 30 metre Platformlu mafsallı merdiven aracı (Snorkel marka) muavini.

Bu ilham verici girişimin tiyatromuzda da uygulanması hayırlı sonuçların doğmasına neden olacaktır. Tiyatroda performans değerlendirmesinin konuşulduğu şu günlerde tiyatroya da ihale  ile eleman alınacağı günler yakındır. Böylelikle tüm oyunun kadrosunu ‘birbirine uyumlu bir şekilde’ bir araya getirebilen ‘istekli’ler ortaya çıkacak. Bu hem girişimcilerimizi teşvik edecek hem de tiyatromuz için bir ‘çıkış noktası’ olacaktır. Sürekli kadrolar tutulmayacak,  tiyatromuzda proje(oyun) bazlı yönetim hayata geçirilecektir. Oyuncuların başka işler veya gerekçeler nedeniyle çakışabilecek programlarından doğan sorunlar yaşanmayacaktır. Zira ‘istekli’den kadroyu her zaman hazır tutma garantisi istenecektir. Yükümlülüklerini yerine getiremeyen ‘istekli’nin teminat mektubu nakte çevirilecektir. Kamusal kayıpların  önüne geçilecektir.  Oyuncuların sabit rolleri olacak ve meslekte “ihtisaslaşma”ya önem verilecektir. “Her rolü oynayan” oyuncu profili ortadan kalkacaktır. Daha tecrübeli Hamlet’ler, Makbet’ler, Keşanlı Ali’ler, Genç Osman’lar  vb temini tiyatromuzun gelişip ilerlemesine katkı sağlayacaktır. Oyuncu temini konusunda  yaşanan zorluklar da yok edilmiş olacaktır. Bu çözümün işsizliğin azaltılması üzerindeki olumlu katkısını da hatırdan çıkarmamak gerekir. Ayrıca örneğin Hamlet oyuncusunun kendi gardrobu olacağı için kostüm masrafı da azalacaktır. Dekorun istekliye kiralanmak üzere hazır tutulması için geniş depo yapımı için arsa aranması çalışmalarına bir an önce başlanması  gerekmektedir. Hazır oyun müzikleri cd kayıtları için de firmaların seçimi ve kayıtların başlatılması yararlı olur. Böylelikle sabit masraflar azalır, kaynakların verimli kullanılması sağlanır. Bu çalışmaların oyunun prova dönemini kısaltacağı da bir gerçektir. Oyuncular ve ezberler hazır olduğu için kadro kısa sürede, yapılacak bir ihale ile hazırlanacak ve rollerine zaten hazır oyuncular, seçildikleri günün hemen ertesi günü iş başı yapabilecek ve oyunu sunmaya hazır olacaklardır. Bu durumda olan oyuncuların sahneye çıkıp salt görevlerini  yapacakları, seyirciye ‘kaş göz’ yapmayacakları, ‘bulaşmayacakları’, edep ile selam verip sahneden çekilecekleri tabiidir. Aksine hareket edenler yenileri ile hemen değiştirilebilecektir. Tüm bu çalışmalar yönetmen konusundaki dar boğazın aşılmasını da sağlar. Artık tiyatroda yönetmen kavramı değişecektir. Daha ziyade ‘idareci’ vasıfları öne çıkan, ticari melekeleri gelişmiş kişiler bu konuda yetiştirilecektir. Onlar seyircinin nabzını tutarak oyun ve oyuncu seçiminde “tutan oyun” modeli ile salonların da verimli kullanımını sağlayacaklardır. Zaten çoğunlukla boş duran ve arada sırada siyasi toplantılara tahsis edilen salonların daha verimli kullanımı da sağlanmış olacaktır. Salon görevlileri de haftada bir yerine her gün beş oyuna hizmet edecekleri için oyun başı maliyet azalacaktır. İdareci, lego gibi, oyuncuları bir araya getirerek aynı oyunun farklı versiyonlarını sunabilecektir.  Başka başka “cast”ler ile aynı oyunun aynı gün aynı salonda  arka arkaya 5 defa oynanması  mümkündür. (“Tüm gün tiyatro projesi”)  Bu da yorumlarda zenginleşmeye yol açacaktır. Tiyatromuzda seyirci azlığı, taşıma olanaklarının yetersizliğinden kaynaklanmaktadır. Halkımız için öncelikle ulaşım sorunu çözülmelidir. Salonlara seyirci taşımak için açılacak “ring seferleri  ihalesi”nin  cazibesi de çoğalır, katılım artar. Salonlar taşıma seyirci ile dolar. Çoğalan seyirci ve artan performanslar ile  ekonomik bilet fiyatı, hayâl olmaktan çıkarılacaktır.  Dünya bu yöne gidiyor, geç kalmamak lâzımdır.  Tiyatrocular için “360 Derece Performans Değerlendirmesi” ile “Özgeçmiş” yazma konularında  atölye çalışması yapılmasının zamanı gelmiştir.
Çok şükür bir sorunu daha  çözmenin huzur ve mutluluğunu yaşamaktayız. Sloganımız: “Sanat nefes alacak!”
Ben en çok Hamlet’deki  “Kule Nöbetçisi”   Macbeth’deki “Yürüyen Ormandaki Ağaç”  rolleri  için hazırlanacak  özgeçmişleri merakla bekliyorum.
Melih Anık

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme